Zielona gospodarka
Pierwszy polski autobus z ogniwem wodorowym oficjalnie zaprezentowany w Hamburgu
2015-01-04Uroczysta prezentacja pierwszego z nich odbyła się 18 grudnia w Hamburgu. Dwa nowatorskie Solarisy Urbino 18,75 zostały zbudowane dla przewoźnika Hochbahn i wyposażono je w baterie o pojemności 120 kWh, które stanowią zasadnicze źródło napędu. Całkowitą nowością jest sposób ładowania wspomnianych baterii, energię uzupełnia się w nich bowiem za pośrednictwem zasilanego wodorem ogniwa paliwowego marki Ballard o mocy 101 kW.
Liczbę ładowań z góry zaprogramowano, przyjmując założenie, że ogniwo paliwowe będzie się załączać tylko wtedy, gdy pojawi się potrzeba wykorzystania 100% jego mocy. Takie rozwiązanie znacząco wydłuża żywotność urządzenia. Ładowanie autobusów przewidziano podczas jazdy, co eliminuje konieczność postoju w celu uzupełniania energii. Tankowanie wodorem zaplanowano tylko raz dziennie, po powrocie do zajezdni. Pojazdy są przygotowane do przejechania ponad 300 km każdego dnia.
Wart odnotowania jest fakt, że mierzące 18,75 metra Urbino to najdłuższe dotychczas elektrobusy zbudowane przez polskiego producenta.
Pierwszy z nich świętował swoją premierę podczas uroczystego otwarcia innowacyjnej linii autobusowej 109, po której będą poruszały się wyłącznie pojazdy z alternatywnymi źródłami napędu. Honorowymi gośćmi tego niezwykle znaczącego dla europejskiej branży transportu publicznego przedsięwzięcia byli m.in. Burmistrz Hamburga – Olaf Scholz, Sekretarz Stanu w Federalnym Ministerstwie Transportu – Rainer Bomba, Prezes Hochbahn – Günter Elste, a także wysocy rangą przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego.
Źródło: Solaris Bus & Coach S.A.