Zielona gospodarka


Eagle One - zasilany słońcem bolid z Łodzi

2016-07-26
galeria
Łódź Solar Team to pełna pasji grupa studentów łódzkich uczelni, których połączył wspólny cel - budowa bolidu solarnego i chęć rozwoju eko-technologii w Polsce. 

Projekt budowy bolidu solarnego rozpoczął się w 2014 roku. Inspiracją do stworzenia pojazdu napędzanego energią słoneczną stał się projekt zaobserwowany w Holandii.  Realizacja założenia we współpracy z innymi studentami łódzkich uczelni okazała się możliwa dzięki otrzymaniu wsparcia finansowego  ze środków publicznych i prywatnych. Miesiące pracy nad pojazdem uwieńczyła uroczysta premiera, która odbyła się 3 lipca 2015 roku.

Solarny bolid stworzony przez łódzkich studentów przy słonecznej pogodzie może jednorazowo przejechać dystans nawet 1500 km.

W dobrych warunkach pogodowych (przy pełnym nasłonecznieniu) bolid jest w stanie uzyskać moc ok. 1200 watów. Na  samochodzie znajduje się w sumie 6 m2 paneli fotowoltaicznych zamontowanych na poszyciu dachu. Pozyskana energia magazynowana jest w ogniwach litowo-jonowych o łącznej masie 60kg i pojemności 15 kWh. W pełni naładowane akumulatory przy słonecznej pogodzie pozwalają na przejechanie dystansu blisko 1500 km. Napędzają one dwa silniki elektryczne o mocy 5 kW każdy, które umożliwiają bolidowi  rozpędzenie  się  do 120 km/h. Waga całego bolida wynosi  jedynie 450 kg.  Jako ciekawostkę można dodać, iż aby  jechać z prędkością 50 km/h, auto potrzebuje połowy energii jaką zużywa przeciętny czajnik elektryczny.

Jest to samochód bardzo energooszczędny, sprzyja temu jego kształt, którego konstrukcja zapewnia bardzo niski współczynnik oporów aerodynamicznych i  opory toczenia. Parametry auta przypominają tradycyjny pojazd: jego długość wynosi 4 metry, ma dwa miejsca – dla kierowcy i pasażera.   

Osiągnięcia  Łódź Solar Team 

Wielkim sukcesem dla Bolida Eagle okazał się start w największym wyścigu bolidów solarnych na świecie, the Bridgestone World Solar Challenge*, który odbył się  w październiku 2015 roku  w Australii. Udział w zawodach był możliwy dzięki otrzymaniu grantu badawczego „Generacja przyszłości”. Załoga bolida startowała po raz pierwszy w wyścigu i zajęła 6 miejsce w klasie Cruiser osiągając tym samym najlepszy wynik wśród debiutantów z całego świata. Drużyna z Łodzi została wyróżniona spośród wszystkich zespołów nagrodą SafetyAward, przyznawaną za najbezpieczniejszy bolid oraz najlepsze przygotowanie zespołu do przejazdu 3000 km przez Australię. Był to skutek m.in. zamontowania wewnątrz wentylacji oraz klatki bezpieczeństwa z aluminium (co jest wymogiem zawodów).

Bolid przebiegł pomyślnie wszelkie testy i nie uległ na trasie ani jednej awarii.  Aby uzyskać jak najlepsze efekty, w trakcie wyścigu bolidowi towarzyszył specjalny pojazd strategiczny, w którym członkowie zespołu określali, z jaką prędkością w danym momencie opłaca się jechać. Ponadto zespół cały czas czuwał nad wyciąganiem wniosków  z jazdy, aby móc udoskonalić auto w przyszłości. Po przeprowadzonych obserwacjach okazało się, iż warto zredukować masę o ok. 50 kg. Aby to zrobić, wyjęto ze środka ładowarkę. Bolid będzie ładowany z zewnątrz. Kolejną kwestią do modyfikacji była optymalizacja oprogramowania samochodu. Zespół Łódź Solar Team podjął decyzję o stworzeniu aplikacji, która w trakcie jazdy będzie na bieżąco optymalizowała warunki jezdne tego samochodu.  

W Polsce Eagle One wziął udział w tegorocznym pochodzie Juwenaliów w Łodzi i  przemierzył ulicę Piotrkowską. Przejazd „Orzełka” wywołał spore zainteresowanie ze strony przechodniów i innych uczestników wydarzenia.

W czerwcu z kolei bolid zawitał w  stolicy, gdyż  Łódź Solar Team otrzymał zaproszenie na  międzynarodową Konferencję i Galę wręczenia nagród CEE Clean Energy Awards, podczas której zespół brał udział w panelach dyskusyjnych oraz reprezentował  projekt  inwestorom.

Obecnie zespół przygotowuje się do podjęcia kolejnego wyzwania – wyścigu Sasol Solar Challenge, który odbędzie się w RPA jesienią 2016, który odbywa się co dwa lata. Tym razem finansowanie otrzymano z Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego z programu  „Najlepsi z najlepszych!”

Przygotowania do zawodów trwają.  Redakcji Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju zostaje życzyć  zespołowi załodze powodzenia!

*The World Solar Challenge  (Bridgestone World Solar Challenge)  to wyścig pojazdów solarnych na odległość 3 000 km, który po raz pierwszy odbył się w 1987 roku. Trasa przebiega przez Australijskie tereny (od miasta Darwin w Terytorium Północnym do Adelaide w stanie Południowej Australii.   Wyścig jest przeznaczony dla zespołów z całego świata, najczęściej zespoły pochodzą ze środowisk uniwersyteckich lub korporacyjnych.  

Katarzyna Dmochowska, chronmyklimat.pl, na podstawie http://lodzsolarteam.p.lodz.pl/