Zielona gospodarka
Cykl: Edukacja ekologiczna i motywacja
2019-02-22Problem motywacji bardzo dobrze został podniesiony w badaniach społecznych zrealizowanych przez grupę IKEA. Badania były poświęcone wyłącznie problemowi zmian klimatu i były przeprowadzone tylko w wybranych krajach, w tym w Polsce na reprezentatywnej próbie. Z badań możemy dowiedzieć wielu rzeczy o Polakach i ich opinii na temat zmian klimatu, np. jak bardzo wierzymy, że to człowiek zmienia klimatu, lub jak bardzo martwimy się tym problemem. Zachęcamy jednak do zajrzenia po te informacje bezpośrednio do raportu IKEA. My chcielibyśmy zwrócić waszą uwagę tylko na dwie rzeczy.
Polacy mają dobre nawyki
Pierwszą jest ta, że w porównaniu z innymi badanymi krajami, Polacy wypadli świetnie w ilości działań, które podejmują indywidualnie, aby przeciwdziałać zmianom klimatu. Na 14. analizowanych krajów zajęliśmy 4 miejsce, nawet przed aktywnymi klimatycznie Niemcami, Szwedami czy Brytyjczykami. Podejmowanie tych działań, było jednak badane bez odniesienia do zmian klimatu, jako problemu czy pojęcia. Tymczasem badania IKEA zauważyły, że to właśnie w Polsce jedną z największych grup osób są te, które niewiedzą jakie działania mogą przeciwdziałać zmianom klimatu lub nie wierzą, że to coś zmieni. Taką grupę nazwano osobami zdemotywowanymi i to jest właśnie ta druga rzecz, na którą chcemy zwrócić waszą uwagę.
Typy działaczy
IKEA podzieliła respondentów na 4 typy osób: optymistów, popierających, zdemotywowanych oraz sceptycznych (czy raczej nastawionych negatywnie). W Polsce to grupa zdemotywowanych jest największa i wynosi 35% populacji, podczas gdy optymistów jest 29%, a popierających 24%. Jest jeszcze solidna 12% grupa sceptyków. Jeszcze bardziej zdemotywowana struktura populacji występuje jedynie w Rosji. W większości badanych krajów przeważają optymiści lub popierający. Aby zaspokoić waszą ciekawość warto dodać, że największa grupa sceptyków jest w USA (18%) i Australii (16%).
Jak dobrze motywować?
Tyle wyniki, bo analitycy sporządzili dla grupy IKEA ciekawy zestaw rad, jak docierać z informacjami o zmianach klimatu do tych różnych grup osób. Poziomy perswazji podzielono w tym celu na 4 obszary informacyjne, które powinny być zawarte w każdym przekazie: wizja, korzyści, rozwiązania i powiązania społeczne. Dla osób zdemotywowanych można wyróżnić następującą narrację, która uruchamia pozytywne działania. Należy przywołać pozytywny skutek proponowanych działań, zwrócić szczególną uwagę na korzyści zdrowotne, zwrócić uwagę na możliwość wsparcia finansowego, technologicznego lub prostotę w podjęciu działań oraz ubarwić to ciekawą historią społeczną. Dla każdego rodzaju osób, przewidziana jest inna mikstura informacyjna.
Spróbuj
Myślę, że przywołane schematy postępowania będą przydatne nie tylko dla przyszłych „Dziennikarzy dla klimatu”. W projekcie eko-lokator właśnie zaczynamy szkolenia ze sposobów przekazywania informacji o ochronie środowiska we wspólnocie mieszkaniowej. A by bylibyście w stanie wykorzystać rady IKEA, aby przygotować informację dla swojego sąsiada? Pokażcie to na FB.
Jeśli podobał Ci się ten artykuł, możesz wesprzeć powstanie nowego, wpłacając datek na rzecz Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.