Transport


Zielone korytarze - element nowej polityki transportowej UE

2010-01-04
Jose Manuel Barroso, wyznaczając kierunki polityczne dla nowej Komisji Europejskiej, uczynił ograniczenie emisji CO2 jednym z jej priorytetów.
Jedną z inicjatyw służących redukcji emisji jest idea Zielonych Korytarzy transportowych, rozumianych jako korytarze dla transportu towarowego wykorzystujące zaawansowane technologie (tabor, ITS) oraz współmodalność, która zakłada wzajemne uzupełnianie się żeglugi morskiej bliskiego zasięgu, kolei, żeglugi śródlądowej i transportu drogowego dla umożliwienia wyboru transportu przyjaznego środowisku. Na trasie tych korytarzy powinny znajdować się obiekty przeładunkowe zlokalizowane w strategicznych miejscach (takich jak porty morskie, porty śródlądowe, stacje rozrządowe i inne właściwe terminale i urządzenia logistyczne) oraz punkty zaopatrzenia w ekologiczne paliwo.

Poświęcona Zielonym Korytarzom konferencja, która odbyła się w Brukseli w dniu 9 grudnia 2009 r., skupiła przedstawicieli krajów członkowskich UE, przedstawicieli regionów (m.in. Jana Kozłowskiego, Marszałka Województwa Pomorskiego), stowarzyszeń branżowych, przewoźników i załadowców. Podkreślono na niej konieczność włączenia Zielonych Korytarzy do innych, już istniejących, inicjatyw Komisji Europejskiej.

Kwestie infrastrukturalne mogłyby zostać włączone do inicjatyw związanych z sieciami TEN-T, a także stać się elementem kolejnej Białej Księgi Transportu. Dodatkowo Zielone Korytarze mogłyby otrzymać własne oznaczenia (labelling), uwzględniające m.in., aspekt środowiskowy, współmodalność, innowacje techniczne, rozwój gospodarczy czy spójność regionalną.

Jeżeli chodzi o wpływ na środowisko, zwrócono uwagę na konieczność opracowania odpowiednich wskaźników w celu umożliwienia prawidłowego stosowania terminologii Zielonych Korytarzy. Jedną z metod ograniczania negatywnego wpływu na środowisko, a także poprawy efektywności transportu, jest wprowadzanie nowych technologii. Zielone korytarze mogą stać się również dla nich polem doświadczalnym.

Zielone Korytarze mają również, dzięki promowaniu rozwiązań logistycznych i współmodalności, silne powiązania z sektorem prywatnym, w szczególności z usługami logistycznymi opartymi na optymalnym wykorzystaniu różnych środków transportu i wykorzystaniu sieci transportowych w oparciu o prognozy przepływu towarów. Działania podejmowane w ramach polityki europejskiej mogłyby polegać na wymianie doświadczeń czy promocji ekologicznych środków transportu.

Podczas konferencji Komisja zapowiedziała przeprowadzenie w ramach Siódmego Programu Ramowego studium mającego na celu bardziej szczegółowe zdefiniowanie Zielonych Korytarzy, a także opracowanie wskaźników służących ich identyfikacji czy mierzeniu ich efektywności.

Z prezentacjami z konferencji poświęconej Zielonym Korytarzom można zapoznać się na stronie Komisji Europejskiej.

źródło: Ministerstwo Infrastruktury
www.mi.gov.pl