Transport


Zeroemisyjny prom na baterie

2010-12-12
Japończycy planują budowę ekologicznego promu pasażerskiego. Statek napędzany bateriami litowo-jonowymi będzie pierwszym tak dużym bezemisyjnym środkiem transportu wodnego.  
Według projektu koncernu IHI Corp, prom będzie miał długość 30 metrów i zabierze jednorazowo na pokład 800 pasażerów. Moc baterii ma wynosić około 3 MWh - to 300 razy więcej niż potrzebuje przeciętny samochód elektryczny. Zastosowanie tak silnych baterii pozwoli na nieprzerwany rejs w czasie od 6 do 8 godzin.

"Istnieją już mniejsze łodzie zasilane bateriami, ale nasza jednostka będzie pierwszym tak dużym statkiem pasażerskim nie emitującym dwutlenku węgla i tlenków azotu", powiedział rzecznik firmy IHI. Dodał także, że celem konstruktorów było również zmniejszenie o połowę kosztów zasilania. Zapewnił, że chociaż same koszty budowy promu będą o 60 proc. wyższe niż konwencjonalnych promów, to inwestycja szybko zwróci się w trakcie eksploatacji statku.

Koncern planuje uruchomienie produkcji promu w 2015 r. Oczekuje, że do tego czasu zmaleją koszty wytwarzania wysokowydajnych baterii. Równolegle ma powstać sieć przybrzeżnych stacji doładowujących.