Transport
Zeroemisyjny prom na baterie
2010-12-12
Japończycy planują budowę ekologicznego promu pasażerskiego. Statek napędzany bateriami litowo-jonowymi będzie pierwszym tak dużym bezemisyjnym środkiem transportu wodnego.
Według projektu koncernu IHI Corp, prom będzie miał długość 30 metrów i zabierze jednorazowo na pokład 800 pasażerów. Moc baterii ma wynosić około 3 MWh - to 300 razy więcej niż potrzebuje przeciętny samochód elektryczny. Zastosowanie tak silnych baterii pozwoli na nieprzerwany rejs w czasie od 6 do 8 godzin.
"Istnieją już mniejsze łodzie zasilane bateriami, ale nasza jednostka będzie pierwszym tak dużym statkiem pasażerskim nie emitującym dwutlenku węgla i tlenków azotu", powiedział rzecznik firmy IHI. Dodał także, że celem konstruktorów było również zmniejszenie o połowę kosztów zasilania. Zapewnił, że chociaż same koszty budowy promu będą o 60 proc. wyższe niż konwencjonalnych promów, to inwestycja szybko zwróci się w trakcie eksploatacji statku.
Koncern planuje uruchomienie produkcji promu w 2015 r. Oczekuje, że do tego czasu zmaleją koszty wytwarzania wysokowydajnych baterii. Równolegle ma powstać sieć przybrzeżnych stacji doładowujących.
"Istnieją już mniejsze łodzie zasilane bateriami, ale nasza jednostka będzie pierwszym tak dużym statkiem pasażerskim nie emitującym dwutlenku węgla i tlenków azotu", powiedział rzecznik firmy IHI. Dodał także, że celem konstruktorów było również zmniejszenie o połowę kosztów zasilania. Zapewnił, że chociaż same koszty budowy promu będą o 60 proc. wyższe niż konwencjonalnych promów, to inwestycja szybko zwróci się w trakcie eksploatacji statku.
Koncern planuje uruchomienie produkcji promu w 2015 r. Oczekuje, że do tego czasu zmaleją koszty wytwarzania wysokowydajnych baterii. Równolegle ma powstać sieć przybrzeżnych stacji doładowujących.