Transport


Wielki autobus hybrydowy alternatywą dla tramwaju? Wspólny projekt Solarisa i polskich politechnik

2015-01-07
galeria
„Pierwszy polski autobus klasy MEGA z wieloosiowym napędem hybrydowym zasilanym gazowymi paliwami ekologicznymi” – to oficjalny tytuł projektu realizowanego przez konsorcjum, które tworzą Solaris Bus & Coach S.A. oraz Politechnika Poznańska i Politechnika Warszawska.

Przedsięwzięcie uzyskało wsparcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech. Celem konsorcjum jest zaprojektowanie, zbudowanie oraz przetestowanie autobusu klasy MEGA o napędzie hybrydowym, zasilanym ekologicznymi paliwami gazowymi. Zgodnie z założeniem pojazd ma mieć ponad dwadzieścia metrów długości.

– Dzisiaj możemy już ogłosić na pewno, że będzie to dwuprzegubowy autobus o długości 24 metrów. Jego napęd mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła, w razie potrzeby dodatkowo zasilanych energią wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe zamontowane w pojeździe  mówi o projekcie dr Dariusz Michalak, wiceprezes zarządu firmy Solaris.

– To niezwykle zaawansowany technologicznie napęd, dodatkowo zastosowany w autobusie o rzadko spotykanej długości. W efekcie stworzymy całkowicie bezemisyjny środek komunikacji miejskiej o bardzo dużej pojemności pasażerskiej, który z powodzeniem może stać się alternatywą na przykład dla tramwaju – dodaje Michalak.

Całkowita wartość projektu przeprowadzanego przez konsorcjum wynosi blisko 11 mln złotych. Ponad połowę tej kwoty, prawie 6 milionów złotych, udało się pozyskać dzięki dofinansowaniu w ramach InnoTech – programu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Realizację przedsięwzięcia zaplanowano na okres od grudnia 2012 do listopada 2015 roku. Jednak ze względu na chęć rozszerzenia prac badawczych i rozwojowych przez firmę Solaris trwają konsultacje z NCBiR w celu przedłużenia przedsięwzięcia o kolejny rok.