Transport
Wagony kolejowe napędzane przez baterie jonowo-litowe
2009-10-12
W Japonii rozpoczęto budowę wagonów pasażerskich nowego typu, wprawianych w ruch przez baterie jonowo-litowe. Pociągi takie w przyszłości mają zastąpić składy napędzane silnikami dieslowskimi - poinformowała dyrekcja wiodącej w kraju spółki kolejowej JR East.
Zdaniem inicjatorów projektu, jego realizacja będzie w stanie zapewnić prawie dwukrotne zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych. Rozwijające prędkość do 100 kilometrów na godzinę wagony wyposażone w mocne baterie zamierza się wykorzystywać na tych liniach pasażerskich, które nie zostały jeszcze zelektryfikowane. Łączna długość takich tras kolejowych w Japonii wynosi około 2 tys. kilometrów.
Nowe pociągi będą także wyposażone w pantografy, co umożliwi podczas jazdy na zelektryfikowanych odcinkach linii podładowanie baterii. W dyrekcji JR Seat ocenia się, że praktyczne zastosowanie "ekologicznie czystych" pociągów nastąpi za dwa-trzy lata. Pierwsze próby robocze zaplanowano na styczeń 2010 roku.
"Moc baterii jonowo-litowych, które już teraz stosowane są w transporcie drogowym, będzie zwiększać się" - powiedział prezes spółki Satoshi Seino. "Kolejarze także powinni przechodzić na najnowsze technologie ekologiczne" - podkreślił.
źródło: Nauka w Polsce
www.naukawpolsce.pap.pl
Nowe pociągi będą także wyposażone w pantografy, co umożliwi podczas jazdy na zelektryfikowanych odcinkach linii podładowanie baterii. W dyrekcji JR Seat ocenia się, że praktyczne zastosowanie "ekologicznie czystych" pociągów nastąpi za dwa-trzy lata. Pierwsze próby robocze zaplanowano na styczeń 2010 roku.
"Moc baterii jonowo-litowych, które już teraz stosowane są w transporcie drogowym, będzie zwiększać się" - powiedział prezes spółki Satoshi Seino. "Kolejarze także powinni przechodzić na najnowsze technologie ekologiczne" - podkreślił.
źródło: Nauka w Polsce
www.naukawpolsce.pap.pl