Transport
Uprawnienia emisyjne dla producentów samochodów za ekoinnowacje
2011-07-29Bruksela ma nadzieję, że posunięcie to zmobilizuje przemysł samochodowy do działań zmierzających w kierunku realizacji celu UE, jakim jest ograniczenie do 2015 r. emisji CO2 w nowych samochodach do średniego poziomu 130 gramów/km, co oznacza zmniejszenie emisji w stosunku do roku 2007 o około jedną piątą.
Zastosowanie nowych technologii może zmniejszyć ilość emisji o 7 g na kilometr.
Komisja definiuje ekoinnowację jako nową na rynku technologię, która przyczynia się do "znacznego ograniczenia emisji CO2", i dotąd nie była brana pod uwagę przy ustalaniu poziomu emisji spalin.
Wymienione na liście technologie obejmują poprawę napędu pojazdów, a także ulepszenia w zakresie zużycia energii przez urządzenia obowiązkowe. Jako ekoinnowacja kwalifikowałoby się zatem zainstalowanie paneli słonecznych przetwarzających światło słoneczne w energię elektryczną, ale energooszczędny system car audio już nie.
Nowe przepisy będą wchodzić stopniowo w życie od 2012 r., kiedy to 65% nowo zarejestrowanych samochodów każdego producenta będzie musiało być zgodne unijnym celem. Wymagany odsetek będzie rósł do 75% w 2013 r., 80% w 2014 r. i 100% w 2015 r.
Od roku 2012 producenci samochodów, których średnia emisja przekracza limit zapłacą kary za każdy zarejestrowany pojazd.
Szczegółowe wskazówki techniczne na temat sposobu przygotowania wniosków o zatwierdzenie innowacji ekologicznych zostaną przedstawione w odpowiednim czasie.