Transport
UE wprawia przyszłość w ruch
2009-11-26
Pojazdy elektryczne to przyszłość i naukowcy pracują nad projektowaniem tego typu samochodów, aby rozwijać technologię i chronić środowisko. Rękawicę podejmują partnerzy projektu E3CAR (Energooszczędny samochód elektryczny), dofinansowanego w części ze środków UE i ENIAC (Rady Doradczej Europejskiej Inicjatywy w Nanoelektronice).
Celem jest opracowanie technologii nanoelektronicznych specjalnie na potrzeby pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Projekt E3CAR zwiększy wydajność samochodów elektrycznych, wykorzystując zaawansowane komponenty półprzewodnikowe. Wyniki pomogą Europie zyskać solidny punkt oparcia w takich technologiach.
W ramach projektu E3CAR mają zostać opracowane technologie nanoelektroniczne, urządzenia, obwody, architektury i moduły na potrzeby samochodów elektrycznych i hybrydowych, które to moduły zostaną zaprezentowane w sfinalizowanych systemach. W skład konsorcjum E3CAR, kierowanego przez niemieckie przedsiębiorstwo Infineon Technologies AG i liczącego 33 partnerów, wchodzą przedsiębiorcy i naukowcy z 12 państw europejskich, w tym z Czech, Finlandii, Niemiec, Norwegii i Włoch.
Projekt E3CAR, którego zakończenie zaplanowano na 2011 r., ma włączyć się w realizację europejskiego celu wspomagania badań w dziedzinie komponentów elektronicznych na potrzeby systemów zasilania w pojazdach elektrycznych. Konsorcjum obrało sobie za cel badania nad komponentami półprzewodnikowymi i modułami do kontrolowania zasilania i dystrybucji energii w innowacyjnych pojazdach.
Partnerzy oświadczyli, że wydajność pojazdu elektrycznego poprawi się dzięki wykorzystaniu zaawansowanych komponentów półprzewodnikowych w czterech kluczowych obszarach: przetwarzanie energii, zarządzanie energią, sieć dystrybucji energii i inteligentne monitorowanie dynamiczne.
Dzięki zwiększeniu wydajności o ponad jedną trzecią (35%) pojazdy elektryczne będą w stanie, o czym są przekonani partnerzy E3CAR, pokonywać dłuższe trasy, wykorzystując akumulatory o takich samych rozmiarach jak stosowany obecne standard.
Naukowcy koncentrują się na wydłużaniu odległości, jaką może pokonać pojazd po każdym naładowaniu akumulatora oraz na zintegrowaniu komponentów, aby akumulator, ładowarka i sieć dystrybucji mocy były lżejsze, mniejsze i bardziej opłacalne. Partnerzy planują również zwiększenie wydajności przetwornika, aby zagwarantować optymalne wykorzystanie energii z akumulatora do "napędzania" pojazdu zamiast tracenia jej w formie ciepła.
Suma środków przeznaczonych na projekt wynosi około 44 mln EUR, z czego połowa pochodzi od 33 partnerów naukowych i biznesowych, a pozostała część z UE, ENIAC i 11 instytucji finansujących z Austrii, Belgii, Czech, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Niemiec, Norwegii i Włoch.
Ostatecznie prace prowadzone przez partnerów E3CAR przyczynią się do postępu w technologiach do wykorzystania w przyjaznych dla środowiska i energooszczędnych pojazdach. Projekt pomoże UE osiągnąć cele w zakresie opracowywania ekologicznych technologii, zmniejszania emisji dwutlenku węgla i zmniejszania zużycia płynnych paliw kopalnych.
W ramach projektu E3CAR mają zostać opracowane technologie nanoelektroniczne, urządzenia, obwody, architektury i moduły na potrzeby samochodów elektrycznych i hybrydowych, które to moduły zostaną zaprezentowane w sfinalizowanych systemach. W skład konsorcjum E3CAR, kierowanego przez niemieckie przedsiębiorstwo Infineon Technologies AG i liczącego 33 partnerów, wchodzą przedsiębiorcy i naukowcy z 12 państw europejskich, w tym z Czech, Finlandii, Niemiec, Norwegii i Włoch.
Projekt E3CAR, którego zakończenie zaplanowano na 2011 r., ma włączyć się w realizację europejskiego celu wspomagania badań w dziedzinie komponentów elektronicznych na potrzeby systemów zasilania w pojazdach elektrycznych. Konsorcjum obrało sobie za cel badania nad komponentami półprzewodnikowymi i modułami do kontrolowania zasilania i dystrybucji energii w innowacyjnych pojazdach.
Partnerzy oświadczyli, że wydajność pojazdu elektrycznego poprawi się dzięki wykorzystaniu zaawansowanych komponentów półprzewodnikowych w czterech kluczowych obszarach: przetwarzanie energii, zarządzanie energią, sieć dystrybucji energii i inteligentne monitorowanie dynamiczne.
Dzięki zwiększeniu wydajności o ponad jedną trzecią (35%) pojazdy elektryczne będą w stanie, o czym są przekonani partnerzy E3CAR, pokonywać dłuższe trasy, wykorzystując akumulatory o takich samych rozmiarach jak stosowany obecne standard.
Naukowcy koncentrują się na wydłużaniu odległości, jaką może pokonać pojazd po każdym naładowaniu akumulatora oraz na zintegrowaniu komponentów, aby akumulator, ładowarka i sieć dystrybucji mocy były lżejsze, mniejsze i bardziej opłacalne. Partnerzy planują również zwiększenie wydajności przetwornika, aby zagwarantować optymalne wykorzystanie energii z akumulatora do "napędzania" pojazdu zamiast tracenia jej w formie ciepła.
Suma środków przeznaczonych na projekt wynosi około 44 mln EUR, z czego połowa pochodzi od 33 partnerów naukowych i biznesowych, a pozostała część z UE, ENIAC i 11 instytucji finansujących z Austrii, Belgii, Czech, Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Niemiec, Norwegii i Włoch.
Ostatecznie prace prowadzone przez partnerów E3CAR przyczynią się do postępu w technologiach do wykorzystania w przyjaznych dla środowiska i energooszczędnych pojazdach. Projekt pomoże UE osiągnąć cele w zakresie opracowywania ekologicznych technologii, zmniejszania emisji dwutlenku węgla i zmniejszania zużycia płynnych paliw kopalnych.
Więcej informacji:
E3CAR:
http://www.e3car.eu/
Badania naukowe w UE:
http://ec.europa.eu/research/index.cfm?lg=en
źródło: CORDIS
www.cordis.europa.eu