Transport
Transport po włosku
2011-08-31Włochy to starożytny kraj, słynący z pięknych zabytków i doskonałej kuchni. Jest to również jedna z najlepiej rozwiniętych gospodarek europejskich, mogąca poszczycić się respektowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, w tym czystego transportu. Zwyczaje komunikacyjne Włochów kształtowały się przez wiele lat, teraz ekologiczne środki transportu są dodatkowo wspierane przez rząd.
Jednym z najpopularniejszych środków lokomocji we Włoszech – i niejako ich wizytówką – jest skuter. Parking przeznaczony tylko dla skuterów nie jest tu niczym wyjątkowym. Jest to doskonały sposób na przemieszczanie się po zatłoczonych miastach i wąskich uliczkach. Wiele pojazdów to modele z ubiegłych lat, z silnikami spalinowymi, ale na ulicach pojawia się coraz więcej skuterów o napędzie elektrycznym.
Parking dla skuterów w Bolonii, fot. OB
Nieco wolniejszym, lecz równie niezawodnym środkiem, jest rower. Infrastruktura drogowa jest do nich przystosowywana już od kilkudziesięciu lat: pasy rowerowe wytyczone są wzdłuż wszystkich głównych ulic, dostosowano światła i przejazdy, parkingi przy dworcach, uczelniach i innych strategicznych miejscach. W prawie każdym mieście sprawnie działają publicznie wypożyczalnie rowerów, gdzie za odpowiednią opłatą można wypożyczyć rower na kilka godzin lub kilka miesięcy. Wypożyczalnie te cieszą się ogromnym powodzeniem – po południu w terminalach nie ma już żadnego wolnego jednośladu.
Jedna z wielu ścieżek rowerowych w Bolonii, fot. OB
Dużo osób korzysta także z komunikacji miejskiej. Liczba połączeń autobusowych oraz trasy poszczególnych linii są w każdym mieście dobrze zaplanowane i dostosowane do panującego natężenia ruchu. Ceny biletów są porównywalne z polskimi. Na uwagę zasługuje sposób wsiadania i opuszczania autobusu, w Polsce będący często powodem irytacji pasażerów: w całej Italii panuje niepisana zasada, że wchodzi się pierwszymi i tylnymi drzwiami, natomiast środkowe służą jedynie do wysiadania. Wiele busów ma nawet odpowiednie oznakowania na drzwiach.
Autobusy są efektywnym środkiem ograniczania emisji CO2 – produkują go tyle, co 40 samochodów osobowych. Rawenna wprowadziła niedawno eksperymentalny projekt autobusów zasilanych metanem i wodorem, który ma pomóc zminimalizować emisje powstające w trakcie jazdy.
Ekologiczny autobus na ulicach Rawenny (widoczne oznakowanie drzwi wyjściowych), fot. OB
Natomiast w dalszą podróż po Włoszech warto wybrać się koleją. Państwowa grupa kolejowa Trenitalia oferuje ogromny wybór połączeń różnymi typami pociągów. Najszybsze osiągają ponad 200 km/h, a regionalne jeżdżą szybciej niż nasze rodzime InterCity. Większość składów jest klimatyzowana, dostosowana do przewozu osób niepełnosprawnych i rowerów. Duża liczba połączeń sprawia, że nawet w godzinach szczytu nie ma tłoku. Ponadto, można łatwo kupić bilet w automacie, a pociągi przyjeżdżają punktualnie.
Włochy promują kolej jako szybki i jednocześnie przyjazny środowisku sposób transportu. Na odwrocie biletu można znaleźć informację z podaną wielkością CO2, jaką emituje jeden pasażer na danej trasie, w zależności od wykorzystanego środka transportu. I tak: przelot pomiędzy Rzymem a Wenecją to 104 kg CO2 na osobę, podróż samochodem to już połowę mniej – 52 kg CO2. Jednak najczystszy okazuje się pociąg – jedna osoba bowiem przyczynia się do emisji jedynie 26 kg CO2.
Rewers biletu kolejowego we Włoszech, fot. OB
Oczywiście trudno porównywać klimat południowy ze środkowoeuropejskim. Niewielu Polaków decyduje się na jazdę jednośladem zimą, przy obecnej infrastrukturze jest to uciążliwe i często niebezpieczne. Ale warto brać przykład z innych państw przyjaznych środowisku i inwestować w nowoczesne rozwiązania, które zachęcą społeczeństwo do zamiany własnego samochodu na autobus czy rower. W Polsce jest jeszcze wiele do poprawy, warto zacząć od usprawnienia naszej upadającej kolei.
OB, ChronmyKlimat.pl
Redakcja ChronmyKlimat.pl zezwala na przedruk tego artykułu, pod warunkiem podania źródła tekstu i zamieszczenia linku do portalu lub podlinkowanego logotypu.