Transport
Szczyt klimatyczny polskiej kolei
2021-09-17Motywem przewodnim drugiego dnia tragów TRAKO2021, czyli największego w Polsce i drugiego co do wielkości w Europie wydarzenia w branży transportu szynowego będzie ekologia. W znacznej mierze dzięki konferencji „Kolej dla Klimatu – Klimat dla Kolei”, której współorganizatorem jest Fundacja ProKolej.
„Dziś nikt nie może mieć wątpliwości, że pociągi, jako pierwsze dotrą do mety w wyścigu o zeroemisyjność w transporcie” – mówi dr Jakub Majewski, Prezes Fundacji ProKolej – „to wielka szansa nie tylko dla kolei, ale dla nas wszystkich. Bo jeśli chcemy oddychać czystym powietrzem musimy postawić na pociągi. Nie ma bardziej ekologicznej formy transportu”.
Pociągi emitują 150 razy mniej gazów cieplarnianych niż pozostałe środki transportu. Biorąc pod uwagę pracę przewozową, jeden pociąg przewiezie tyle osób, co 200 samochodów oraz tyle ładunków, co 70-80 ciężarówek. Nic dziwnego, że chcąc zrealizować ambitne cele strategii Europejskiego Zielonego Ładu, Unia Europejska wskazuje kolej, jako formę transportu najbardziej przyjazną środowisku. To właśnie z tego powodu rok 2021 został ogłoszony Europejskim Rokiem Kolei.
Kryteria ekologiczne systematycznie zwiększają swoje znaczenie na liście rankingowej kryteriów wyboru środka transportu. Potwierdzają to ogólnopolskie badania przygotowane na zamówienie Fundacji ProKolej przez niezależny, renomowany Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS. Aż ośmiu na dziesięciu przedstawicieli firm potwierdza, że osiągnięcie przez transport kolejowy celu zeroemisyjności zwiększy atrakcyjność i konkurencyjność tej formy transportu. Dla blisko połowy będzie to argument do zmiany łańcuchów logistycznych i przeniesienia zaopatrzenia lub dostaw właśnie na tory.
Głównym punktem debaty zaplanowanej na 22 września będzie premiera raportu „Kolej dla klimatu – klimat dla kolei”. Materiał udostępniony zostanie w formie publikacji książkowej oraz, a także elektronicznej – na stronie Fundacji ProKolej. Częścią wydarzenia będzie również podpisanie listów intencyjnych z nowymi partnerami programu „Zielona Kolej” przygotowane przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei. A całość podsumuje debata z udziałem przewoźników – którzy już dziś wdrażają w praktyce wizję zrównoważonego systemu transportowego w Polsce.