Transport
Studenci z Politechniki Warszawskiej na Monaco Solar Boat Challenge
2016-07-16„ Skonstruowana przez nas łódź jest bardzo szybka jak na pojazd zasilany wyłącznie energią słoneczną. Osiąga prędkość 38 km/h” – informuje Andrzej Gut, kierownik projektu WUT Solar Boat. Osiągnięcie takiej prędkości jest możliwe dzięki lekkiej konstrukcji. Kadłub jest wykonany z włókna węglowego, dzięki czemu sześciometrowa łódź waży zaledwie 85 kg.
Do zasilania łodzi wykorzystano panele słoneczne. Część wygenerowanej przez nie energii trafia do akumulatorów, gdzie jest magazynowana. Pozostała część jest przesyłana do silnika elektrycznego, który wprawia w ruch śrubę napędową łodzi.
W Monaco Solar Boat Challenge startują nie tylko drużyny studenckie, ale także prywatne firmy z sektora energii odnawialnej. Zespół WUT Solar Boat weźmie udział w zawodach po raz drugi. Studenci podkreślają rolę doświadczenia, jakie zdobyli podczas ubiegłorocznej edycji Solar1 Monte Carlo Cup 2015.
„W poprzedniej edycji wiele się nauczyliśmy, zarówno od strony technicznej, jak i organizacyjnej, co z pewnością usprawniło nasze przygotowania do tegorocznych zawodów”– mówi Michał Sadowski, kierownik techniczny projektu.
Dzisiaj zespół WUT Solar Boat ponownie zmierzy się z drużynami z całego świata. Studencka łódź wystartuje w trzech konkurencjach. Pierwszą i jednocześnie najtrudniejszą konkurencją będzie fleet, czyli maraton. Kolejny dzień zawodów to sprint i slalom. Łódź, która poradzi sobie z trzema odmiennymi konkurencjami, musi być szybka, zwrotna i wytrzymała.
Przed zawodami studentów czekają jeszcze rygorystyczne inspekcje. „ Zanim przystąpimy do konkurencji, nasza łódź musi spełnić wszystkie warunki regulaminu i zostać zaakceptowana przez organizatorów” – dodaje Andrzej Gut.
Studenci Politechniki Warszawskiej udoskonalili nową konstrukcję o hydroskrzydła, które umożliwiają pływanie bezwypornościowe. Według uczestnika konkursu – studenta Michała Sadowskiego wykonano autorski projekt hydroskrzydeł, które mają za zadanie utrzymywać łódź nad powierzchnią wody w znaczącym stopniu redukując opory ruchu, dzięki czemu łódź może płynąć jeszcze szybciej.
„Po przekroczeniu prędkości granicznej profil hydrodynamiczny powoduje wypchnięcie kadłuba ponad taflę wody. Pod jej powierzchnią pozostają jedynie elementy konstrukcji hydroskrzydeł. Jak dotąd żadnemu zespołowi z Polski nie udało się tego dokonać” – przekonuje Andrzej Gut.
Studencka inicjatywa po raz kolejny została doceniona przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Projekt jest finansowany ze środków UE w ramach programu pn. Najlepsi z najlepszych.
Monaco Solar Boat Challenge to pierwsze mistrzostwa łodzi solarnych rozgrywane na otwartym morzu. W tym roku odbędzie się ich trzecia edycja.
Źródło: gramwzielone/WUT Solar Boat