Transport
Oszczędności dzięki poprawie efektywności transportu
2013-07-25"Odnowione miasta"
Raport zatytułowany „A Tale of Renewed Cities" („Opowieść o Odnowionych Miastach" – red.), przewiduje, że do 2025 r. roczny światowy poziom emisji z transportu miejskiego podwoi się i osiągnie miliard ton. Co więcej, 90 proc. wzrostu emisji będzie pochodzić z prywatnych samochodów.
Podczas prezentacji raportu, dyrektor wykonawcza MAE Maria van der Hoeven powiedziała, że zapotrzebowanie na niedrogi, wydajny i bezpieczny transport publiczny będzie szybko rosło do 2050 r., zwłaszcza że 70 proc. ludzi będzie wtedy mieszkać w miastach.
„Należy pilnie podjąć działania na rzecz poprawy efektywności systemu transportu miejskiego. Trzeba działać nie tylko ze względu na bezpieczeństwo energetyczne, ale także w celu złagodzenia negatywnych skutków zmian klimatycznych, zanieczyszczenia hałasem, zanieczyszczenia powietrza, korków i niekorzystnych ekonomicznych skutków wzrostu natężenia transportu miejskiego" – powiedziała.
MAE przeanalizowała dane z ponad trzydziestu miast, m.in. z Belgradu, Seulu i Nowego Jorku i podzieliła kwestie związane z efektywnością energetyczną systemu transportu na trzy kategorie: unikanie podróży, wspieranie efektywniejszych środków transportu oraz ulepszanie technologii pojazdów i paliw.
Wsparcie transportu publicznego
Aby zmniejszyć liczbę niepotrzebnych podróży, raport zaleca lepsze planowanie miast oraz efektywniejsze zarządzanie popytem na usługi transportowe. Z kolei wspieranie transportu publicznego i kolejowego, a także przemieszczania się pieszo czy na rowerze wpisuje się w politykę odchodzenia od przemieszczania się samochodem.
Wprowadzenie bardziej energooszczędnych paliw i pojazdów, czyli niskoemisyjnych samochodów i zaostrzonych norm zużycia paliwa, jest kluczowe dla zmniejszenia zużycia energii.
Obecnie transport stanowi połowę światowego zużycia ropy naftowej i niemal 20 proc. zużycia energii na świecie, z czego około 40 proc. pochłania transport miejski.
Przy obecnym stanie rzeczy, MEA przewiduje, że pomimo ulepszania technologii pojazdów i zmniejszania zużycia paliw, do 2050 r. zużycie energii przez transport miejski się podwoi.