Transport


NIK: Ważenie ciężarówek to farsa

2012-04-14
Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła, jak Inspektoraty Transportu Drogowego walczą z przeciążonymi ciężarówkami. Wyniki kontroli są zatrważające: "Polskie drogi są rozjeżdżane przez przeładowane tiry. Tymczasem Inspekcja Transportu Drogowego zaniechała przeprowadzania kontroli w nocy, w weekendy oraz w okresie jesienno-zimowym. To spowodowało, że nieuczciwi przewoźnicy mogli pozostać bezkarni" — czytamy w komunikacie. Ponadto, w województwach przygranicznych kontrolowane są prawie wyłącznie pojazdy zagraniczne, co nie ma większego sensu, gdyż przy przekraczaniu granicy kontrolują je celnicy. 

Dane zebrane przez NIK sugerują, że jest coraz gorzej: "Wzrost wysokości jednostkowej kary pieniężnej ustalanej w decyzjach, bez zmiany taryfikatora w okresie objętym kontrolą, wskazuje na ujawnianie coraz większych przeciążeń, co pogarsza i tak niezadowalający stan techniczny dróg publicznych. (...) Kontrole prowadzone są głównie na drogach krajowych, ponieważ zarządcy dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych w znikomym stopniu przygotowali na swoim terenie stanowiska do ważenia pojazdów".

NIK ujawnił też grubą niegospodarność: GITD zakupił 30 motocykli Kawasaki (155 KM, 9 l/100 km, prędkość max 275 km/h) do patrolowania dróg, którymi omijane są wagi – które następnie używane były średnio zaledwie przez miesiąc w każdym roku!

Co możesz zrobić:

Kontrola NIK wskazuje, że Wojewódzkie Inspektoraty Transportu Drogowego (WITD) trzeba zmotywować do lepszej pracy.

Jeżeli podejrzewasz, że drogą, przy której mieszkasz, poruszają się przeciążone ciężarówki, wystąp do WITD w Twoim województwie z wnioskiem o dostęp do informacji publicznej. Wnioskuj (na podstawie art. 2. ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 (Dz. U. Nr 112 poz. 1198)) o następujące dane:

  • Czy na danym odcinku zarządcy dróg przygotowali stanowiska do ważenia pojazdów? Jeżeli nie, kto jest za to odpowiedzialny?
  • Ile kontroli miało miejsce na interesującym Cię odcinku drogi w 2011 roku i I. kwartale?
  • Ile pojazdów przeciążonych zostało wykrytych?
  • Jaki procent kontroli miało miejsce w poszczególnych kwartałach?
  • Ile kontroli było przeprowadzonych w nocy? Ile w soboty lub niedziele?

Wniosek można złożyć także mailem na adres właściwego WITD. Jeżeli napotkasz problemy – skontaktuj się z organizatorami kampanii.

Jeżeli okaże się, że samorządy nie przygotowały stanowisk ważenia pojazdów, skontaktuj się z radnymi gminy, powiatu lub województwa (w zależności do tego, kto zarządza drogą) i wezwij ich do podjęcia działań w tej sprawie. Warto również zainteresować lokalne media.

 

źródło: Tiry na  tory
www.tirynatory.pl