Transport
Mniej dróg, więcej torów - europejska wizja przyszłości transportu
2010-02-09
Kolej jest doskonałą odpowiedzią na wyzwanie ekologicznego transportu pasażerskiego i towarowego – stwierdził Felipe González, prezes grupy zajmującej się przyszłością Europy po roku 2020.
„Nie możemy unikać powrotu do kolei. W przeszłości kolei była odpowiedzią na uprzemysłowienie i zmieniające się czasy, i tak będzie również w przyszłości. Nie chcę nikogo szokować, ale można zastosować takie porównanie” – powiedział González podczas odbioru Nagrody Europejskich Linii Kolejowych, jaką otrzymał za swój wkład w modernizację transportu w Hiszpanii.
Jego zdaniem w porównaniu do innych rozwiązań, transport kolejowy – zarówno pasażerski, jak i towarów – jest szczególnie przystosowany do „europejskich dystansów oraz gęstości zaludnienia”. „Gdybym miał czas, chciałbym złożyć wniosek do Hiszpanii o dalsze stopniowe zastępowanie transportu drogowego transportem kolejowym, w procesie dystrybucji towarów” – dodał.
Felipe González, były premier Hiszpanii, w 1980r. zdecydował się pobudzić hiszpańską gospodarkę dokonując wielkich inwestycji w kolejową infrastrukturę dużych prędkości. Jego "Plan Felipe" zapoczątkował również reformę ruchu podmiejskiego, unowocześniając pociągi kursujące w miastach.
W grudniu 2008 r. González został przewodniczącym comiesięcznych spotkań grupy ekspertów zajmujących się przyszłością Europy. Grupa opracowuje obecnie swój raport końcowy, który ma zostać przedstawiony przywódcom UE na tegorocznym czerwcowym szczycie Unii.
Podczas gdy grupa koncentruje się na wyzwaniach dotyczących dalszego horyzontu czasowego (2020-2030), jej obecne sprawozdanie ma wywrzeć wpływ na unijną strategię na rok 2020, która ma zastąpić tzw. Strategię Lizbońską (strategia UE na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia).
Rola transportu w strategii 2020 roku
Cały sektor transportu wezwał nową Komisję Europejską do bardziej zdecydowanych i kompleksowych zobowiązań dotyczących polityki transportowej.
We wspólnym piśmie skierowanym do przewodniczącego Komisji Europejskiej José Manuela Barroso dziewięć organizacji transportowych, reprezentujących europejskie kolejnictwo, transport drogowy, lotniczy, żeglugę transport śródlądowy i żeglugę morską wyraziło zaniepokojenie dążeniem władzy wykonawczej Unii jedynie do "ograniczenia emisji CO2 w transporcie". Ekologiczny transport to jedyne odniesienie do tegoż sektora w lipcowych wytycznych politycznych dla Komisji Barroso II.
Grupa wzywa nową Komisję do uznania roli transportu jako "kręgosłupa" europejskiej gospodarki oraz do odniesienia się do zakresu nadchodzących wyzwań związanych ze starzeniem się ludności miejskiej, transportem kombinowanym oraz nowymi technologiami.
„Mniej projektów, więcej pieniędzy”
Siim Kallas, unijny komisarz ds. transportu, stwierdził 14 stycznia, podczas przesłuchania w Parlamencie Europejskim, że wołałby, aby unijne dotacje były przeznaczane głównie na duże projekty dotyczące infrastruktury transportowej.
W tym roku ma mieć miejsce przegląd unijnej infrastruktury transportowej, włączając w to przegląd 30 projektów priorytetowych określonych w 2004 r., a dotyczących głównie sektora kolejowego.
źródło: EurActiv, fot. www.sxc.hu
Jego zdaniem w porównaniu do innych rozwiązań, transport kolejowy – zarówno pasażerski, jak i towarów – jest szczególnie przystosowany do „europejskich dystansów oraz gęstości zaludnienia”. „Gdybym miał czas, chciałbym złożyć wniosek do Hiszpanii o dalsze stopniowe zastępowanie transportu drogowego transportem kolejowym, w procesie dystrybucji towarów” – dodał.
Felipe González, były premier Hiszpanii, w 1980r. zdecydował się pobudzić hiszpańską gospodarkę dokonując wielkich inwestycji w kolejową infrastrukturę dużych prędkości. Jego "Plan Felipe" zapoczątkował również reformę ruchu podmiejskiego, unowocześniając pociągi kursujące w miastach.
W grudniu 2008 r. González został przewodniczącym comiesięcznych spotkań grupy ekspertów zajmujących się przyszłością Europy. Grupa opracowuje obecnie swój raport końcowy, który ma zostać przedstawiony przywódcom UE na tegorocznym czerwcowym szczycie Unii.
Podczas gdy grupa koncentruje się na wyzwaniach dotyczących dalszego horyzontu czasowego (2020-2030), jej obecne sprawozdanie ma wywrzeć wpływ na unijną strategię na rok 2020, która ma zastąpić tzw. Strategię Lizbońską (strategia UE na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia).
Rola transportu w strategii 2020 roku
Cały sektor transportu wezwał nową Komisję Europejską do bardziej zdecydowanych i kompleksowych zobowiązań dotyczących polityki transportowej.
We wspólnym piśmie skierowanym do przewodniczącego Komisji Europejskiej José Manuela Barroso dziewięć organizacji transportowych, reprezentujących europejskie kolejnictwo, transport drogowy, lotniczy, żeglugę transport śródlądowy i żeglugę morską wyraziło zaniepokojenie dążeniem władzy wykonawczej Unii jedynie do "ograniczenia emisji CO2 w transporcie". Ekologiczny transport to jedyne odniesienie do tegoż sektora w lipcowych wytycznych politycznych dla Komisji Barroso II.
Grupa wzywa nową Komisję do uznania roli transportu jako "kręgosłupa" europejskiej gospodarki oraz do odniesienia się do zakresu nadchodzących wyzwań związanych ze starzeniem się ludności miejskiej, transportem kombinowanym oraz nowymi technologiami.
„Mniej projektów, więcej pieniędzy”
Siim Kallas, unijny komisarz ds. transportu, stwierdził 14 stycznia, podczas przesłuchania w Parlamencie Europejskim, że wołałby, aby unijne dotacje były przeznaczane głównie na duże projekty dotyczące infrastruktury transportowej.
W tym roku ma mieć miejsce przegląd unijnej infrastruktury transportowej, włączając w to przegląd 30 projektów priorytetowych określonych w 2004 r., a dotyczących głównie sektora kolejowego.
źródło: EurActiv, fot. www.sxc.hu