Transport
Kupujemy coraz bardziej efektywne auta
2012-01-05– Nowe dane wskazują na kontynuację wieloletniego trendu i jednocześnie osłabiają stanowisko przemysłu motoryzacyjnego, który twierdzi, że wyższe normy efektywności spowodują, że samochody będą zbyt drogie – wynika z raportu opublikowanego przez Europejską Federację Transportu i Ochrony Środowiska zrzeszającej instytuty badawcze i naukowe w Europie.
Według raportu średnia emisja dwutlenku węgla w nowych samochodach sprzedawanych w Europie w ubiegłym roku spadła poniżej strategicznej wartości 140 g CO2/km. Ceny detaliczne nie tylko nie wzrosły z powodu spełnienia z wyprzedzeniem norm Euro 6 (europejski standard emisji spalin), która ma obowiązywać od 2014 roku, ale wręcz spadły.
Raport zbadał dwa szacunkowe koszty wprowadzenia w latach 2001 i 2006 przez Komisję Europejską standardów emisji spalin Euro opierających się na danych dostarczonych przez przemysł samochodowy. Zgodnie z wcześniejszymi analizami producentów samochodów, osiągnięcie poziomu 140 g CO2/km miało spowodować wzrost średniej ceny aut o 2400 euro. Kolejne badania pokazały, że cena zwiększy się średnio o 1200 euro.
– Stało się jednak odwrotnie, wraz ze wzrostem efektywności spalania paliw i emisji spalin, ceny zmalały – podkreślał Jos Dings z Europejskiej Federacji Transportu i Ochrony Środowiska. - UE powinna wyciągnąć z tego wnioski – mówił Dings.
Z raportu wynika, że najmniejszy poziom emisji CO2 miały samochody osobowe produkowane przez Fiata, Toyotę i Peugeot-Citroen. Volvo wykazało największą, 9-procentową redukcję w ciągu roku.
Wśród państw członkowskich Unii Europejskiej największą, prawie 9-procentową redukcję emisji CO2 osiągnęła Dania. Niemcy, największy europejski rynek samochodowy, który sprzedaje średnio 2,8 mln samochodów, zajęły przedostatnie miejsce, wykazując redukcję na poziomie 1,8 proc.
Zdaniem autorów raportu, producenci samochodów w Europie będą w stanie osiągnąć emisje na poziomie poniżej 130 g CO2/km do 2015 roku.