Transport


Komunikacja miejska coraz bardziej ekologiczna

2018-01-15
galeria
Miasta walczą ze smogiem na różne sposoby. Jednym z nich jest wprowadzenie na ulice elektrycznych, zeroemisyjnej autobusów. Jako pierwsze na świecie dokonało tego chińskie Shenzhen. 100% autobusów komunikacji publicznej to pojazdy elektryczne. W polskich miastach również coraz więcej elektrycznych autobusów.   

Obecnie po ulicach 12-milionowego Shenzhen porusza się 16 359 autobusów. Wszystkie elektryczne. Mogą być one ładowane w 8 tysiącach punktów ładowania i 510 stacjach ładowania autobusów.  Dzięki inwestycji w autobusy elektryczne, władze miasta mają zaoszczędzić  345 tysięcy ton paliwa rocznie. Emisja dwutlenku węgla zmniejsz się rocznie o 1,35 miliona ton. Miasto chce również postawić na całkowicie ekologiczną flotę taksówek. Spośród 12 518 taksówek w Shenzhen, aż 62,5 proc. to auta elektryczne. Miasto chce zwiększyć tę wartość do 100 proc. w krótkim czasie, bo już do 2020.

W Polsce też coraz więcej elektrycznych autobusów.

Zgodnie z założeniami przyjętej ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, do końca 2020 r. w Polsce ma powstać m.in. 6 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych. Do tego gminy będą mogły ustanowić strefy czystego transportu (co będzie się wiązało ze specjalną opłatą), a same pojazdy elektryczne zostaną zwolnione z akcyzy. W Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju założono, że do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć milion pojazdów elektrycznych.

Na razie w polskich miastach jeździ 78 elektrycznych autobusów. Jednak niedługo ma się to zmienić dzięki, między innymi, programowi Bezemisyjny Transport Publiczny (BTP) – który jest realizowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. W jego ramach jest opracowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu lub prototypów przez miasta, które zawarły porozumienie z NCBiR (obecnie jest ich 27). Tzw. Miasta Partnerskie planują kupno blisko tysiąca innowacyjnych autobusów bezemisyjnych w latach 2019-2023 oraz zapewnienie infrastruktury do ich ładowania. Zastosowane w nich nowatorskie rozwiązania pozwolą zaoferować mieszkańcom zupełnie nową jakość podróży komunikacją miejską, a jednocześnie ograniczyć koszty eksploatacyjne i zanieczyszczanie powietrza. Pieniądze na realizację etapu badawczego – w wysokości 100-200 mln zł – zapewni NCBR, natomiast do współfinansowania etapu wdrożeniowego – czyli 2,2 mld zł – zaangażowane zostaną środki pochodzące z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz z NFOŚiGW. Dofinansowanie fazy wdrożeniowej przedsięwzięć obejmuje wsparcie zakupu nowych, bezemisyjnych środków transportu oraz budowy lub modernizacji infrastruktury na potrzeby transportu bezemisyjnego, a także pomoc finansową na zarządzanie infrastrukturą.

Samorządy, z którymi współpracuje NCBiR w ramach programu Bezemisyjny Transport Publiczny NCBiR to: Bydgoszcz, Częstochowa, Gdynia, Jaworzno, Kraków, Krosno, Lublin, Łomża, Mielec, Nowy Sącz, Płock, Rzeszów, Siedlce, Sieradz, Sosnowiec, Starachowice, Szczecin, Tczew, Tomaszów Mazowiecki, Toruń, Tychy, Warszawa, Wejherowo, Wrocław, Zakliczyn i Żyrardów oraz gminy zrzeszone w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, następcy Komunikacyjnego Komunalnego Związku GOP.

Jeśli na ulice polskich miast wyjedzie 1000 autobusów, także możemy oszczędzić. Szacując na podstawie prognoz z Shenzhen ta inwestycja przyniesie oszczędność rzędu 21 tys. ton paliwa oraz 83 tys. ton dwutlenku węgla. To wartość porównywalna z emisją kilkunastotysięcznego polskiego miasta.

Źródła: 

www. businessinsider.com.pl

www.transport-publiczny.pl

www.portalkomunalny.pl