Transport


Górnośląsko-Zagłębiowska metropolia zamówi koncepcję Roweru Metropolitalnego

2019-09-18
galeria
W ciągu dwóch tygodni Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, skupiająca 41 samorządów centralnej części woj. śląskiego, chce zamówić koncepcję wdrożenia Roweru Metropolitalnego. Według obecnych zapowiedzi system ten powinien zacząć działać w 2021 r.

Jak poinformował podczas wtorkowej sesji zgromadzenia GZM w Tychach przewodniczący zarządu Metropolii Kazimierz Karolczak, w przetargu na wyłonienie autora koncepcji systemu - opóźnionym wobec odwołań oferentów - podpisanie umowy powinno być możliwe w ciągu dwóch tygodni.

"W przetargu na koncepcję Roweru Metropolitalnego jesteśmy po rozprawie w Krajowej Izbie Odwoławczej. Od początku roku pracujemy, aby móc wdrożyć jak najszybciej Rower Metropolitalny, który byłby rozwiązaniem dla wszystkich miast i gmin Metropolii" - mówił Karolczak sprawozdając ostatnie prace zarządu GZM.

"Pierwszym etapem miało być wybranie usługodawcy, który wypracuje koncepcje, biznesplan, wszystkie modele ekonomiczne, aby wybrać jak najlepszy wariant wdrożenia tego roweru. Niestety to postępowanie zostało zaskarżone przez uczestników" - przypomniał przewodniczący zarządu GZM.

"Po kilkumiesięcznej zwłoce KIO potwierdziła nasze rozstrzygnięcie i obecnie jesteśmy na etapie weryfikacji. Jeżeli będzie ona pozytywna, w ciągu dwóch tygodni podpiszemy umowę. To niestety oznacza, że nie widzimy szans na spełnienie optymistycznego założenia, że będziemy mogli realizować ten projekt w przyszłym roku" - zastrzegł.

"Tak więc Rower Metropolitalny będzie mógł być realizowany w 2021 r. W przyszłym roku na pewno podtrzymamy porozumienie o wymianie rowerów między gminami, ale szukamy jeszcze rozwiązania, które mogłoby poszerzyć ofertę rowerów miejskich realizowanych obecnie przez gminy, także przy utrzymaniu możliwości wymiany rowerów między nimi" - dodał Karolczak.

Obecnie na terenie GZM systemy rowerów miejskich funkcjonują w kilku miastach: Katowicach, Chorzowie, Sosnowcu, Gliwicach, a także w Tychach, Siemianowicach Śląskich i Zabrzu. Wszystkie obsługuje Nextbike Polska. Od wiosny ub. roku, staraniem GZM, systemy te są interoperacyjne, co oznacza możliwość wypożyczenia roweru w jednym mieście i zwrotu w innym.

Przygotowując się do wdrożenia Roweru Metropolitalnego, obejmującego wszystkie 41 miast i gmin członkowskich, GZM zamówiła 230 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym, które trafią do urzędników samorządów i służb mundurowych. Ideą jest upowszechnianie przekonania, że rower to dobry środek transportu - również przy wykonywaniu obowiązków służbowych.

 

Źródło: PAP