Transport
Europejskie lobby rowerowe walczy o dostawy
2012-07-29„Będziemy mogli wywierać wpływ i przekonywać decydentów, że dostawy rowerowe są odpowiednim rozwiązaniem w zatłoczonych obszarach miejskich" – mówi Rob King, założyciel brytyjskiej firmy Outspoken Delivery.
Rowery przeznaczone do dostaw są wyposażone w drewniany wózek lub platformę o wytrzymałości do 250 kg, czyli kilka razy więcej niż normalny rower.
Obecnie używa się ich do transportu żywności i dostaw kurierskich, usług pocztowych oraz transportu w magazynach. ECLF chce jednak, by powstały możliwości do rozwoju sektora.
„Więcej rowerów transportowych oznacza coraz mniej samochodów ciężarowych w centrach miast oraz bezpieczniejsze i bardziej przyjazne ulice dla mieszkańców" – argumentuje King.
W miastach takich jak Amsterdam, rowery można wynająć m.in. do przeprowadzek, promocji produktów czy na imprezy plenerowe.
Również IKEA wprowadziła specjalne rowery do wypożyczenia w swoich sklepach w Danii, które umożliwiają klientom bezpłatny transport zakupów, jeśli wpłacą oni kaucję i wykupią ubezpieczenie.
Nowa forma transportu
„To fascynujące uczestniczyć w początku tworzenia się nowej formy transportu" – powiedziała Rachel Alsred, która na Uniwersytecie East London kieruje grupą ds. zrównoważonej mobilności.
Federacja ECLF powstała dzięki unijnemu projektowi dotyczącemu logistyki rowerowej, który zgromadził kluczowych aktorów w celu promowania dostaw za pomocą rowerów.
Badania w ramach projektu wykazały, że 50 proc. wszystkich lekkich produktów oraz 25 proc. wszystkich produktów mogłoby być transportowanych za pomocą rowerów.
„Wszystkie zmiany umożliwiające transport rowerowy, jakie możemy wprowadzić, muszą być warte zachodu" – komentował brytyjski poseł Julian Huppert.
„Ta idea ma potencjał, żeby pozbyć się z dróg samochodów, zmniejszając zatłoczenie i redukując emisje CO2" – dodał.