Transport
Ekologiczny transport – samochód na paliwo ze ścieków jeździ po Bristolu
2011-08-24Na ulicach Bristolu pojawił się nowy model samochodu, który ma zachęcić do korzystania z nieszkodliwych dla środowiska środków komunikacji – informuje serwis BBC. Ekologiczny pojazd działa na metanie uzyskanym podczas procesu oczyszczania ścieków.
Wyprodukowania auta podjął się Volkswagen. Samochód jest ekologiczną wersją słynnego modelu "Beetle", zwanego u nas potocznie "Garbusem".
Energia z biogazu
Paliwo dla ekogarbusa pochodzi z przetworzonych ścieków komunalnych. Pozyskiwane w wyniku procesów fermentacji osadów ściekowych, czy z wysypisk śmieci, jest pełnowartościowym paliwem. Wystarczy oczyścić, uszlachetnić, a będzie się nadawał do zastosowania w nowoczesnych silnikach spalinowych.
Źródło: Geneco.uk.com
Zastosowanie biometanu jako paliwa silnikowego ma istotne zalety ekologiczne. Biogaz jest paliwem odnawialnym, przez co jego spalanie nie wpływa na zwiększenie ilości dwutlenku węgla w atmosferze.
Jak to działa?
System napędowy pojazdu został zaprojektowany przez firmę GENeco należąca do Wassex Water. Auto ma dwulitrowy silnik benzynowy dostosowany do spalania biogazu. Pojazd rusza na benzynie, a kiedy silnik odpowiednio się rozgrzeje, przełącza się automatycznie na gaz. Może osiągać maksymalną prędkość 183 km/h. Na przejechanie jednego kilometra auto potrzebuje 8,5 metra sześciennego metanu .Ta technologia była już stosowana w przeszłości, ale Bio-Bug jest pierwszym samochodem w Wielkiej Brytanii, który pracuje na metanie, bez najmniejszych problemów.
Inżynierzy Wessex Water, przedsiębiorstwa wodociągów i kanalizacji, oszacowali, że roczne odpady z 70 przeciętnych gospodarstw domowych mogłoby wyprodukować wystarczającą ilość gazu, potrzebną do przejechania 16 100 kilometrów.
Śmierdząca sprawa
Pomimo, że paliwo uzyskane w ten sposób pochodzi z nieczystości, to samochód nie wydziela nieprzyjemnych zapachów. „Pojazd prezentuje się jak normalny samochód. Trudno zauważyć, że jest napędzany biogazem" – twierdzi rzecznik przedsiębiorstwa.
"Kiedy słyszy się po raz pierwszy o "Bio-Bug", ludzie się uśmiechają i mówią "fuuuuj". Tak czy inaczej, mam nadzieję, ze wszyscy uświadomią sobie, że to jest dokładnie taki rodzaj innowacji, jakiej potrzebujemy, by nasz świat był bardziej zrównoważony – i że ci, którzy są bezpośrednio zaangażowani, będą dumni, że codziennie dają mały, ale istotny wkład w ten projekt" – powiedział Jonathon Porritt, szef i założyciel non-profitowej organizacji Forum for the Future, zajmującej się ekorozwojem.
Aby możliwe było korzystanie z biogazu, jako paliwa, bez wpływu na użyteczność lub solidność pojazdu, z gazu powinien zostać usunięty związek dwutlenku węgla.
Nie tylko Anglia
Sprawa nie jest nowa. Ze ścieków można uzyskiwać biogaz, metan, a tym gazem mogą być napędzane samochody czy ogrzewane budynki. Zalety biometanu dostrzegło już wiele europejskich państw. Stolica Norwegii – Oslo najpóźniej do 2020 roku będzie miała środki komunikacji miejskiej w 100 proc. wolne od paliw kopalnych. W Szwecji już ponad 11 i pół tysiąca pojazdów napędzanych jest biometanem z oczyszczalni ścieków. Taką technologię w autobusach chce wykorzystać też Polska. Jednak tak jak wszystkie nowe rozwiązania i technologie, także biometan potrzebuje czasu na popularyzację.
fot. Geneco.uk.com