Transport
Ciężarówki zapłacą za zanieczyszczanie
2010-10-25
15 października ministrowie transportu osiągnęli porozumienie w sprawie nowelizacji dyrektywy dotyczącej eurowiniety, która ustala system opłat za przejazd pobieranych od pojazdów ciężarowych. Dzięki zmianom ma powstawać mniej zanieczyszczeń i zatorów komunikacyjnych.
Nowelizację musi jeszcze zatwierdzić Parlament Europejski.
źródło: © Wspólnoty Europejskie, fot. © Unia Europejska, 2010
www.consilium.europa.eu
Nowelizacja pozwala państwom członkowskim na wprowadzenie „opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych”, za pośrednictwem której przewoźnicy będą musieli zwracać koszty zanieczyszczenia powietrza i zanieczyszczenia hałasem, które powodują ich pojazdy. Obecnie koszty te ponosi głównie pozostała część społeczeństwa. Nowe przepisy pozwolą państwom członkowskim tak kształtować opłaty pobierane za transport drogowy, by skuteczniej wprowadzać w życie zasadę „zanieczyszczający płaci”.
Nowa opłata za przejazd uzupełni już istniejącą opłatę infrastrukturalną, za pośrednictwem której odzyskiwane są koszty budowy i utrzymania dróg. Opłata infrastrukturalna może być także modyfikowana w taki sposób, by zmniejszać zatory komunikacyjne.
Kwoty opłat będą różne w zależności od klasy pojazdu, wielkości emisji, przejechanej odległości, miejsca i pory dnia. Zróżnicowanie opłat ma być zachętą do wybierania bardziej ekologicznych pojazdów i mniej używanych dróg, a zatem przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa i do walki ze zmianą klimatu.
Zakres dyrektywy w sprawie eurowiniety (czyli naklejki upoważniającej do korzystania z sieci dróg wielu państw członkowskich), który obecnie obejmuje tylko sieć transeuropejską, zostanie rozszerzony na wszystkie autostrady.
Nowa opłata za przejazd uzupełni już istniejącą opłatę infrastrukturalną, za pośrednictwem której odzyskiwane są koszty budowy i utrzymania dróg. Opłata infrastrukturalna może być także modyfikowana w taki sposób, by zmniejszać zatory komunikacyjne.
Kwoty opłat będą różne w zależności od klasy pojazdu, wielkości emisji, przejechanej odległości, miejsca i pory dnia. Zróżnicowanie opłat ma być zachętą do wybierania bardziej ekologicznych pojazdów i mniej używanych dróg, a zatem przyczyni się do zmniejszenia zużycia paliwa i do walki ze zmianą klimatu.
Zakres dyrektywy w sprawie eurowiniety (czyli naklejki upoważniającej do korzystania z sieci dróg wielu państw członkowskich), który obecnie obejmuje tylko sieć transeuropejską, zostanie rozszerzony na wszystkie autostrady.
Nowelizację musi jeszcze zatwierdzić Parlament Europejski.
źródło: © Wspólnoty Europejskie, fot. © Unia Europejska, 2010
www.consilium.europa.eu