Transport
Boeing, Airbus i Embraer będą współpracować nad komercjalizacją biopaliwa lotniczego
2012-03-28Prezes Boeing Commercial Airplanes Jim Albaugh, prezes firmy Airbus Tom Enders oraz prezes Embraer Commercial Aviation Paulo César Silva podpisali porozumienie podczas szczytu poświeconegu lotnictwu i środowisku Air Transport Action Group (ATAG) który odbywa się w Genewie.
"Jest czas na konkurencję, ale też na współpracę", powiedział Jim Albaugh. "Dwa największe wyzwania stojące przed naszą branżą to cena ropy oraz wpływ lotnictwa na środowisko. Dzięki współpracy z Airbusem i Embraerem w obszarze zrównoważonego rozwoju biopaliw, możemy przyspieszyć ich rozwój i ograniczać wpływ naszej branży na środowisko".
"Osiągnęliśmy bardzo dużo w ciągu ostatnich 10 lat w zakresie ograniczania emisji CO2 – ruch pasażerski wzrósł o 45%, podczas gdy zużycie paliw wzrosło o dodatkowe 3%", powiedział Tom Enders. "Produkcja i wykorzystanie biopaliw w lotnictwie są kluczowe dla osiągnięcia bardzo ambitnych celów ograniczania emisji CO2 jakie stoją przed naszą branżą. Dążymy do tego poprzez inwestowanie w badania i nowe technologie, rozwijanie międzynarodowego systemu produkcji oraz wspieranie Komisji Europejskiej, która zakłada, że do 2020 roku biopaliwa będą miały 4% udział w lotnictwie".
"Wszystkim nam zależy na byciu pionierami w tworzeniu i rozwijaniu nowych technologii, które umożliwią wykorzystanie biopaliw w lotnictwie, a dzięki współpracy, ten proces będzie szybszy i sprawjniejszy", powiedział Paulo César Silva. „Niewiele osób ma świadomość, że program biopaliw samochodowych, który stworzyliśmy w Brazylii, rozpoczął się w naszych centrach badań aeronautycznych w latach 70-tych i wciąż wytycza nowe ścieżki rozwoju".
Porozumienie dotyczące współpracy wspiera strategię branży zmierzającą do ograniczania spalin i emisji CO2. Ciągłe innowacje to efekt rynkowej konkurencji, która popycha producentów samolotów w kierunku coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań produktowych i optymalizacji transportu lotniczego. Te działania zmierzają do zapewnienia zrównoważonego rozwoju rynku lotniczego i osiągnięcia do 2050 roku poziomu emisji z 2005 roku.
"Fakt, że liderzy branży lotniczej, pomimo konkurencji, porozumieli się w kwestii biopaliw dowodzi, jak ważny dla sektora lotniczego jest zrównoważony rozwój," powiedział Dyrektor Zarządzający ATAG Paul Steele. „Takie porozumienia branżowe, pokazują że przemysł lotniczy robi wszystko co może, żeby ograniczać emisje i rozwijać społeczną świadomość na temat środowiska".
Boeing, Airbus i Embraer są członkami Stowarzyszenia Zrównoważonych Użytkowników Paliw (ang. Sustainable Aviation Fuel Users Group, www.safug.org), w skład którego wchodzą 23 wiodące firmy odpowiedzialne za około 25% światowego zużycia paliwa w branży lotniczej. Boeing i Embraer współpracują także w obszarze tworzenia branży biopaliw w Brazylii i badań nad nowymi technologiami zwiększającymi potencjał wydobywczy i dostępność biopaliw. Boeing i Airbus są także zaangażowani w tworzenie programów dostarczania biopaliw w różnych częściach świata. Wszyscy trzej producenci odbyli już loty swoich samolotów wykorzystując biopaliwa i wspierają międzynarodowe organizacje badające i dopuszczające biopaliwa do użycia w lotnictwie komercyjnym.