Transport
Bardziej energooszczędne i tańsze samochody w Europie
2011-11-10Nowe dane wskazują na kontynuację wieloletniego trendu i jednocześnie osłabiają stanowisko przemysłu motoryzacyjnego, który twierdzi, że wyższe normy efektywności spowodują, że samochody będą zbyt drogie – wynika z raportu opublikowanego przez Europejską Federację Transportu i Ochrony Środowiska zrzeszającej instytuty badawcze i naukowe w Europie.
Według raportu średnia emisja dwutlenku węgla w nowych samochodach sprzedawanych w Europie w ubiegłym roku spadła poniżej strategicznej wartości 140 g CO2/km. Ceny detaliczne nie tylko nie wzrosły z powodu spełnienia z wyprzedzeniem norm Euro 6 (europejski standard emisji spalin), która ma obowiązywać od 2014 roku, ale wręcz spadły.
Raport zbadał dwa szacunkowe koszty wprowadzenia w latach 2001 i 2006 przez Komisję Europejską standardów emisji spalin Euro opierających się na danych dostarczonych przez przemysł samochodowy. Zgodnie z wcześniejszymi analizami producentów samochodów, osiągnięcie poziomu 140 g CO2/km miało spowodować wzrost średniej ceny aut o 2400 euro. Kolejne badania pokazały, że cena zwiększy się średnio o 1200 euro.
Stało się jednak odwrotnie, wraz ze wzrostem efektywności spalania paliw i emisji spalin, ceny zmalały – podkreślał Jos Dings z Europejskiej Federacji Transportu i Ochrony Środowiska. – UE powinna wyciągnąć z tego wnioski – mówił Dings.
Z raportu wynika, że najmniejszy poziom emisji CO2 miały samochody osobowe produkowane przez Fiata, Toyotę i Peugot-Citroen. Volvo wykazało największą, 9-procentową redukcję w ciągu roku.
Wśród państw członkowskich Unii Europejskiej największą, prawie 9-procentową redukcję emisji CO2 osiągnęła Dania. Niemcy, największy europejski rynek samochodowy, który sprzedaje średnio 2,8 mln samochodów, zajęły przedostatnie miejsce, wykazując redukcję na poziomie 1,8 proc.