Transport


ABB o rozwoju elektromobilności

2019-01-17
galeria
– Rosnące zainteresowanie rozwojem branży elektromobilności w Polsce obserwujemy już od kilku lat, natomiast moment wejścia w życie ustawy o elektromobilności wyraźnie przyśpieszył realizację już wcześniej przygotowywanych projektów. Największą wartością dodaną wprowadzenia ustawy jest uporządkowanie zasad prowadzenia biznesu w tym obszarze – powiedział w rozmowie z portalem BiznesAlert.pl Paweł Łojszczyk, prezes zarządu ABB w Polsce. 

BiznesAlert.pl: ABB uczestniczy w kierowanej przez ONZ inicjatywie „Sustainable Energy for All”. Na czym polega ta inicjatywa i jaki jest wkład ABB?

Paweł Łojszczyk, prezes zarządu ABB w Polsce: Inicjatywa „Zrównoważona Energia dla Wszystkich” skupia się na przyspieszeniu działań pozwalających osiągnąć do 2030 r. trzy główne cele: zagwarantowanie powszechnego dostępu do energii, wyraźną poprawę efektywności energetycznej oraz zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych w globalnym miksie energetycznym.ABB rozwija pionierskie technologie, które pozwalają na zwiększanie efektywności energetycznej klientom z sektora użyteczności publicznej, przemysłu oraz transportu i infrastruktury. Będąc uczestnikiem inicjatywy „Zrównoważona Energia dla Wszystkich”, aktywnie promujemy energooszczędne rozwiązania. W ramach współpracy nasi eksperci dzielą się także swoją fachową wiedzą, pomagając realizować cele inicjatywy i przekazują wytyczne dotyczące najlepszych praktyk w tym zakresie, które mogą być wykorzystywane przez rządy państw na całym świecie. Pokonywanie wyzwań we współczesnym świecie i korzystanie z licznych możliwości, jakie niosą ze sobą nowoczesne rozwiązania technologiczne, wymaga zapewnienia stabilnego dostępu do energii. Kluczowe jest jednak, aby była to energia zrównoważona. Stanowi ona szansę na lepszą przyszłość, mając ogromne znaczenie dla rozwoju społecznego, wzrostu gospodarczego i stanu naszej planety. Tymczasem, według danych ONZ, co piąta osoba na świecie nadal nie ma dostępu do nowoczesnej elektryczności.

W listopadzie tego roku ABB poinformowało, że przy nowej siedzibie spółki w Holandii powstanie i centrum badawczo-rozwojowe spełniające standardy zrównoważonego rozwoju. Czy w Polsce może powstać filia nowego centrum rozwojowego?

Na terenie kampusu Uniwersytetu Technicznego w Delf w Holandii powstaje nowy, samowystarczalny energetycznie budynek, który stanie się siedzibą biznesu ABB odpowiedzialnego za rozwijanie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. W ramach zaangażowania firmy ABB na rzecz życia bez zużywania zasobów Ziemi, kluczową kwestią było nie tylko zaprojektowanie budynku, w którym można by pracować nad zrównoważoną mobilnością, ale również takiego, który sam byłby w stu procentach zgodny ze standardami zrównoważonego rozwoju.

Filia centrum rozwojowego w Polsce już od dawna istnieje w Krakowie, w ramach Korporacyjnego Centrum Badawczego ABB (CRC). Obecnie w Centrum pracuje ponad 200 inżynierów, w tym kilkunastoosobowy zespół, który od ponad pięciu lat rozwija systemy do ładowania pojazdów elektrycznych, zarówno samochodów, jak i autobusów, jakie oferowane są przez Grupę ABB na całym świecie.

ABB to także dostawca elementów i podzespołów do produkcji pojazdów elektrycznych, e- busów i stacji ładowania. Jednocześnie od lutego tego roku obowiązuje ustawa o rozwoju elektromobilności. Czy obserwuje Pan rosnące zainteresowanie rozwojem tej branży po wejściu w życie tej ustawy?

 Rosnące zainteresowanie rozwojem branży elektromobilności w Polsce obserwujemy już od kilku lat, natomiast moment wejścia w życie ustawy o elektromobilności wyraźnie przyśpieszył realizację już wcześniej przygotowywanych projektów. Największą wartością dodaną wprowadzenia ustawy jest uporządkowanie zasad prowadzenia biznesu w tym obszarze. Jednoznaczne i przewidywalne reguły funkcjonowania branży elektromobilności są niezbędne do tego, aby firmy mogły i chciały inwestować w nowe technologie.

ABB w Polsce już od 2011 roku aktywnie promuje zaawansowane technologie w tym obszarze. Tak jak Pan wspomniał, nasza firma dostarcza zarówno elektryczne układy napędowe dla autobusów, jak i kompletne rozwiązania do ładowania pojazdów elektrycznych, od domowych stacji do ładowania samochodów osobowych (stacje najmniejszych mocy), aż po stacje dużych mocy do stosowania w miejscach publicznych. Do niedawna najwyższym dostępnym poziomem mocy do ładowania samochodów było 50 kW, natomiast aktualnie jest to już stacja o mocy 350 kW, która w zaledwie 8 minut umożliwia zwiększenie zasięgu jazdy samochodu o 200 km.

ABB aktywnie rozwija również kompleksowe rozwiązania systemowe do ładowania autobusów elektrycznych. Ich moce zaczynają się od 50 kW, a przy aktualnie stosowanych technologiach mogą sięgać aż 600 kW. Biorąc pod uwagę duży wkład krakowskiego Centrum Badawczego ABB w rozwój tych rozwiązań, z pewnością możemy stwierdzić, że to jeszcze nie koniec wzrostu dostępnych mocy ładowania, szczególnie dla pojazdów ciężkich i autobusów elektrycznych.

Na świecie jest ponad 8 tys. ładowarek państwa firmy. Ile z nich pochodzi z Polski?

Rzeczywiście na świecie zainstalowanych jest ponad 8 tysięcy stacji produkcji ABB, z czego ponad 1000 sztuk to stacje dużych mocy (co najmniej 150 kW). Również w Polsce ABB jest znaczącym dostawcą stacji ładowania prądem stałym (DC), w tym stacji dużej mocy, a także stacji wolnego ładowania prądem zmiennym (AC). Produkty te wytwarzane są w fabryce w Valdarno, we Włoszech.

ABB to także dostawca rozwiązań dla inteligentnego domu i systemu zarządzania ciepłem, a w Polsce w fazę zbierania wniosków i wydatkowania wchodzi program Czyste Powietrze. Czy Pana zdaniem program ten, może realnie pomóc w zmniejszaniu liczby nieefektywnych energetycznie budynków?

Celem programu Czyste Powietrze jest zmniejszenie lub uniknięcie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń wprowadzanych do atmosfery przez domy jednorodzinne. Skupia się on na wymianie starych pieców i kotłów na paliwo stałe oraz termomodernizacji domów jednorodzinnych w celu zwiększenia ich energooszczędności.

Program ma szansę okazać się skuteczny, jednak wiele zależeć będzie od liczby gospodarstw domowych, które uda się zachęcić do termomodernizacji budynków lub wymiany źródła ogrzewania na ekologiczne. Na to z kolei będzie mieć wpływ atrakcyjność programu i wysokość dopłat. Musimy jednak pamiętać, że brak środków na inwestycję oraz obawa przed wyższymi kosztami eksploatacji to główne przyczyny wolnego tempa zmian.

Technologie oferowane przez ABB z zakresu fotowoltaiki oraz systemów sterowania ogrzewaniem dla budynków mieszkalnych wpisują się w trend zmierzający do podnoszenia energooszczędności domów. Stanowią one istotny element zarówno efektywnego wytwarzania energii, jak i jej ekonomicznego zużywania.

ABB to także producent i dostawca tzw. przesuwników fazowych, które pomagają w zarządzaniu przesyłem energii między sieciami przesyłowymi. W Polsce służą one do mitygowania zagrożeń wynikających niekontrolowanym przepływem energią na zachodniej granicy. Na czym polega ta technologia i czy te rozwiązania budzą zainteresowanie w Polsce?

Polska i inne kraje regionu muszą radzić sobie z tzw. przepływami kołowymi prądu wytwarzanego przez niemieckie farmy wiatrowe położone na północy i płynącego na południe, m.in. do Bawarii, Austrii czy Włoch. Ze względu na niewystarczającą przepustowość sieci na tym odcinku część energii przesyłana jest m.in. przez Polskę, co powoduje „zapychanie” krajowych sieci.  Aby przeciwdziałać związanym z tym zagrożeniom, Polskie Sieci Energetyczne zdecydowały się na zainstalowanie przesuwników fazowych wyprodukowanych m.in. przez ABB. Są to transformatory o skomplikowanej konstrukcji, które pozwalają na kontrolę przepływu mocy czynnej w sieci przesyłowej. Dzięki temu można uniknąć przeciążenia krajowego systemu, a operator poprawia stabilność sieci.

Przesuwniki nie są produktami masowymi, zazwyczaj projekty z nimi związane obejmują zamówienia na kilka sztuk tych urządzeń. Z pewnością im bardziej polska sieć przesyłowa będzie się rozbudowywać, tym większe będzie na nie zapotrzebowanie.

Źródło: www.biznesalert.pl