Polityka klimatyczna


Wyciekłe prawo klimatyczne UE nie ustala wymaganego tempa pilnych działań w dziedzinie klimatu

2020-03-04
galeria
Wczorajszy wyciek europejskiego prawa klimatycznego pokazuje, że Komisja zamierza ustanowić wyższe cele klimatyczne i poddać je pięcioletniemu mechanizmowi przeglądu, ale nie zobowiązuje się do przyspieszenia propozycji zwiększenia unijnego celu klimatycznego do 2030 r. Terminowe i znaczne udoskonalenie celu na 2030 r. jest jednak kluczowe, jeśli UE ma dawać przykład przed tegoroczną kluczową konferencją klimatyczną.

Wyciekłe prawo jest wyraźnie sprzeczne ze wspólnym wezwaniem 12 państw członkowskich UE, domagającym się od Komisji Europejskiej przedstawienia wniosku w sprawie celu klimatycznego do 2030 r. jak najszybciej, a najpóźniej do czerwca 2020 r., aby umożliwić rządom UE omówienie poziomu docelowego w czerwcu Rada Europejska

Reagując na wyciekające prawo, Wendel Trio, dyrektor Climate Action Network (CAN) Europe powiedział: „Europejskie prawo klimatyczne może stać się pustą skorupą, ponieważ wyciekający projekt nie zawiera jasnej mapy drogowej na drodze UE do osiągnięcia uzgodnionego celu neutralności klimatu na 2050 r., 2030 r. jest głównym kamieniem milowym. Proponując zwiększenie celu do 2030 r. dopiero we wrześniu, Komisja nie da państwom członkowskim czasu na osiągnięcie porozumienia do COP26 w listopadzie, czyli międzynarodowego terminu, w którym wszystkie kraje muszą zobowiązać się do nowych, ambitnych obietnic klimatycznych na 2030 r. UE musi mieć swój własny dom w porządku i szybko popychać inne kraje do wniesienia znacznego wkładu na długo przed terminem. ”

Trio dodał: „Teraz Rada Europejska musi działać niezwłocznie i podnieść ambicje klimatyczne UE do 2030 r. zgodnie z sytuacją kryzysową, w obliczu której stoimy. W tym celu musi rozpocząć dyskusję na temat celu klimatycznego do 2030 r. na marcowym i czerwcowym szczycie Rady Europejskiej i dopilnować, aby UE uzgodniła nowy cel 65% redukcji emisji, aby blok pozostał na dobrej drodze do osiągnięcia celu 1,5 ° C porozumienia paryskiego . Uzgodnienie go przed wrześniowym szczytem UE-Chiny zapewni UE kluczową okazję, by dać przykład i stworzyć międzynarodowy impet do COP 26. Jeśli przywódcy zdecydują się nie dotrzymać terminu Glasgow, chętnie podważają porozumienie paryskie i zdradzają wszystkich obywatele i młodzież żądający odpowiedniej reakcji, aby zapobiec załamaniu klimatu ”.

Ponadto Rada i Parlament Europejski muszą udoskonalić prawo, tak aby przewidywało utworzenie niezależnego naukowego organu doradczego, jedynej gwarancji, że cele klimatyczne UE opierają się na najnowszych dostępnych danych naukowych.

Źródło: caneurope.org