Polityka klimatyczna
Europejskie Prawo Klimatyczne w oczach ekologów
2020-03-06Unia nie wykorzystała okazji do zwiększenia wysiłków na rzecz neutralności klimatycznej, stwierdziła organizacja European Environmental Bureau (EEB) po opublikowaniu dzisiaj propozycji Prawa Klimatycznego EU (Climate Law). [1]
Proponowane rozporządzenie określa wiążący cel UE, jakim jest osiągnięcie zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050 r., co jest obecnie zapisane w mniej wiążącym dokumencie - polityce klimatycznej UE. Dokument nie podkreśla jednak potrzeby ustalenia wyższych celów na 2030 r. dotyczących redukcji emisji, energii odnawialnej i efektywności energetycznej.
Barbara Mariani, kierownik ds. polityki klimatycznej i energetycznej w EEB, powiedziała:
„Dzisiejsze prawo klimatyczne to kolejna poważna niewykorzystana szansa. Działania w dziedzinie klimatu cieszą się niezwykle silnym poparciem ze strony społeczeństwa, a 92% obywateli Unii chce, aby ich rządy wyznaczyły bardziej ambitne cele. Opóźniając działania mające na celu zwiększenie unijnych celów klimatycznych do 2030 r. i nakreślając konkretne środki polityczne, „człowiek na księżycu” wygląda bardziej jak „człowiek w korku”. Ważne jest, aby Parlament Europejski i państwa członkowskie kierowały się większymi ambicjami w zakresie tego prawa i aby Europa wywiązała się ze swoich obowiązków”.
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen opisała wcześniej Europejski Zielony Ład jako „człowieka na księżycu”.
Pomimo przyjęcia z zadowoleniem w propozycji włączenia celu neutralności klimatu do 2050 r. i obietnicy konsultacji z organizacjami pozarządowymi podczas przeglądu polityk i celów, analiza EEB stwierdza, że prawo klimatyczne jest zbyt słabe i pojawia się zbyt późno. Istnieje ryzyko spowolnienia tempa politycznego wytworzonego przez instytucje UE po opublikowaniu Europejskiego Zielonego Ładu [2] i wyborach do UE w zeszłym roku.
Istnieje znaczna luka między oświadczeniami politycznymi zawartymi w motywach, w których wymieniono wszystkie dowody i zobowiązania podjęte przez instytucje unijne, a treścią samego prawa, które nie odpowiada tym wstępnym argumentom.
Aby kontynuować wysiłki na rzecz ograniczenia wzrostu temperatury na świecie do 1,5 stopnia Celsjusza, jak uzgodniono w porozumieniu paryskim, globalne emisje muszą zostać zmniejszone o połowę w następnej dekadzie. Oznacza to zmniejszenie globalnych emisji o około 8% każdego roku, począwszy od dzisiaj. [3]
Jeśli zaakceptujemy naukę leżącą u podstaw tych obliczeń, organ wykonawczy UE powinien był wyznaczyć cel redukcji emisji o 65% do 2030 r. Zzamiast obiecać „zbadanie opcji” i „rozważenie podjęcia niezbędnych środków”.
Wzrost celów w dziedzinie klimatu cieszy się ogromnym poparciem publicznym. Najnowsze badanie Eurobarometru wykazało, że 93% obywateli UE postrzega zmianę klimatu jako poważny problem, a 92% popiera cel UE dotyczący neutralności klimatu.[4]
Źródło: European Environmental Bureau