Nauka o klimacie
Tankowcem przez Arktykę. Zimą
2013-01-01Duży tankowiec "Ob River", przystosowany do przewozu gazu ziemnego LNG, stał się pierwszym statkiem tego typu, który przepłynął Arktykę w zimie. Statek w listopadzie opuścił Norwegię i popłynął wzdłuż brzegów Rosji w kierunku Japonii, gdzie przybył na początku grudnia, oszczędzając 20 dni drogi.
Przejście północno-wschodnie było dotychczas niedostępne dla żeglugi. Teraz pzepływają tamtędy statki i jachty. Źródło MaritimeSun.
Właściciele tankowca są zdania, że w wyniku ocieplenia się klimatu, tranzyt przez Ocean Arktyczny staje się możliwy i opłacalny.
Zbudowany w 2007 roku w Norwegii tankowiec "Ob River", mogący przewozić 150 tys. m3 skroplonego gazu posiada wzmocniony kadłub. Jednostka wyruszyła w morze 7 listopada przez M. Barentsa, gdzie towarzyszył mu rosyjski lodołamacz o napędzie atomowym.
Statek z międzynarodową załogą, został wyczarterowany od swoich greckich właścicieli Dynagas przez rosyjski Gazprom. Przygotowanie do podróży trwało rok. „To niezwykle ciekawa przygoda" – powiedział dla BBC News, Tony Lauritzen, dyrektor Handlowy Dynagas. „Ludzie na statku widzieli w trakcie przeprawy przez ocean niedźwiedzie polarne. Mieliśmy plany na długi czas i wszystko poszło dobrze".
Kluczowym czynnikiem w podjęciu decyzji o skorzystaniu z trasy przejścia północno-zachodniego był niedawny rekord topnienia lodu na Arktyce.
"Przeanalizowaliśmy wiele danych dotyczących lodu arktycznego. Trend pokazujący poprawę warunków dla transportu morskiego jest bardzo wyraźny. Możemy wejść na bardzo dochodowy rynek, oszczędzając 40% morskiego dystansu, czyli zużywając znacznie mniej paliwa i czasu, niż płynąc standardową trasą".
Kolejnym powodem uruchomienia tej trasy transportu gazu jest wzrost wydobycia gazu z łupków w USA.
Norweski zakład LNG został przystosowany do eksportu gazu do Stanów. Jednak tamtejszy wzrost wydobycia gazu ograniczył popyt na gaz z Norwegi. Tymczasem w Japonii, po katastrofie w Fukushimie, nastąpił wzrost zainteresowania gazem ziemnym.
Oczekuje się, że z powodu globalnego ocieplenia, warunki żeglugowe w Arktyce gwałtownie się poprawią. 2012 rok był rekordowy, zarówno pod względem długości sezonu żeglugowego, jak i pod względem ilości ładunków, które zostały wysłane drogą przez Arktykę.
Przy tym tempie zaniku lodu Ocean Arktyczny latem może już wkrótce być zupełnie wolny od lodu.
Ilość lodu w Arktyce. Dolna linia oznacza ZERO. Źródło PIOMAS.
Tłumaczenie Hubert Bułgajewski na podst. BBC.
Link do oryginalnego artykułu: ziemianarozdrozu.pl/artykul/2252/tankowcem-przez-arktyke-zima