Inicjatywy lokalne
Start up odpowiedzialny za klimat i społeczeństwo
2016-08-09Studenci z całego świata (prócz krajów naszego kontynentu, w programie wzięli udział reprezentanci Azji, Afryki i Ameryki Południowej) odbyli podróż po Europie połączoną z intensywnym programem szkoleniowym łączącym wiedzę o środowisku z kształtowaniem umiejętności biznesowych. Czy ich rewolucyjne pomysły na pozyskiwanie pitnej wody w obozach dla uchodźców i kosmetyki w małych, skoncentrowanych opakowaniach podbiją rynek?
W programie The Journey 2016 wzięło udział ponad 200 studentów z 46 państw, reprezentujących 50 różnych dziedzin nauki – od architektury i designu, po inżynierię środowiska oraz geochemię. Łączy ich wiara we własne możliwości, zapał do biznesu i chęć ochrony środowiska. Młodzi ludzie przez pięć tygodni pracowali nad pomysłami na własne firmy, które mogą przyczynić się do lepszej ochrony naszej planety, a jednocześnie odniosą komercyjny sukces. Polski, obok włoskiego i angielskiego, finał The Journey odbył się na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu i był organizowany przez Climate-KIC Polska.
Wiele z pomysłów tegorocznej The Journey to odpowiedzialne społecznie przedsięwzięcia. Studenci chcą rozwiązywać realne problemy, jak te związane z dostępem do wody np. w Indiach, czy napływem uchodźców do Europy. W przekuciu idealistycznych planów w realne biznesowo przedsięwzięcia pomagała młodym ludziom grupa coachów i jury składające się z ekspertów z dziedziny rozwoju przedsiębiorstw, innowacji i ochrony środowiska.
– Ruszając w The Journey nie wiedziałam, że czeka mnie tak wiele godzin nauki i pracy. Jednak nie zamieniłabym takich wakacji na bezproduktywne leżenie na plaży – wspomniała studentka z Wenezueli pracująca nad pomysłem skoncentrowanych kosmetyków w kostkach, który został nagrodzony za najlepszy biznes plan. Jak podkreśla Mark Möbius, jeden z jurorów tegorocznej edycji The Journey, to dobry i stosunkowo łatwy w realizacji pomysł na firmę. Sukces może przynieść czasem bardzo proste rozwiązanie, które odpowiada na potrzeby ludzi w wielu krajach i dlatego łatwo może być skalowane.
Jak podkreśla dyrektor Climate-KIC Polska, Cezary Lejkowski, kwestie rozwoju własnych pomysłów w przedsięwzięcia biznesowe, firmy i start-upy, w szczególności te z zakresu ochrony klimatu, stają się dla młodych ludzi na całym świecie coraz ważniejsze. Możemy więc spodziewać się w tej dziedzinie wielu nowych, zaskakujących innowacji.
Źródło: Climate-KIC
O Climate-KIC
Climate-KIC to największe przedsięwzięcie Unii Europejskiej w zakresie ochrony klimatu i budowy gospodarki niskoemisyjnej. Przeciwdziałamy zmianom klimatu w czterech zakresach tematycznych dotyczących obszarów miejskich, zagospodarowania terenów rolniczych i przemysłowych, systemów produkcyjnych oraz danych i finansów. Wierząc, że edukacja zachęci następne pokolenia do troski o klimat i środowisko, prowadzimy programy dla studentów, start-upów i innowatorów w całej Europie.
Climate-KIC jest wspierany przez EIT - Europejski Instytut Innowacji i Technologii, instytucję Unii Europejskiej.