Inicjatywy lokalne
Inowrocław kupuje autobusy hybrydowe i elektryczne
2015-03-28Zakup nowego taboru dla MPK w 85% zostanie sfinansowany ze środków unijnych.
– Jako miasto uzdrowiskowe zwracamy szczególną uwagę na środowisko. Zakup tych autobusów to kolejny, bardzo duży krok w kierunku jego poprawy – powiedział Ryszard Brejza, prezydent Inowrocławia po podpisaniu umów. – Jesteśmy pierwszym miastem uzdrowiskowym w Polsce, które na tak dużą skalę wymienia transport publiczny na ekologiczny, sprzyjający mieszkańcom i bardzo komfortowy – dodał.
10 autobusów Volvo 8900, które pojawią się na ulicach Inowrocławia, ma spalanie paliwa niższe aż o 39% w porównaniu z analogicznym autobusem z napędem diesla oraz emisje spalin niższe o 40-50%. Charakteryzują się także cichą eksploatacją bez produkcji spalin na przystankach. Modele te wyposażone są w silnik elektryczny, akumulatory i mały silnik diesla, spełniający nowe europejskie normy Euro 6 dotyczące emisji. Akumulatory są ładowne energią generowaną podczas hamowania pojazdu, silnik elektryczny jest wykorzystywany głównie do przyśpieszenia od zera do 15-20 km/h. Autobusy te zyskały uznanie nie tylko w Polsce, ale w ponad 20 krajach na świecie.
Z kolei Solarisy Urbino 12 electric dla Inowrocławia będą posiadać w pełni elektryczny napęd o mocy 160 kW oraz baterie o pojemności 201 kWh, ładowane przy pomocy zewnętrznej ładowarki o mocy 20 kW, podłączanej za pośrednictwem złącza plug-in. Dodatkowo pojazd zostanie przygotowany do późniejszej instalacji dachowego systemu ładowania (pantografu).
W zamówionym modelu zadbano o bezpieczeństwo i komfort pasażerów oraz ergonomię miejsca pracy kierowcy. Oprócz standardowej, w pełni niskiej podłogi oraz funkcji przyklęku pozwalającej obniżyć wysokość wejścia o dodatkowe 70 mm, bateryjne Solarisy zostaną wyposażone w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz monitoring. Specjalne czujniki skontrolują bieżący poziom ciśnienia w oponach oraz ich temperaturę. Elektryczne Urbino zaoferują dostęp do bezprzewodowego Internetu, a zamontowane gniazda USB pozwolą łatwo doładować telefon lub inne urządzenia mobilne. Dodatkowo oddzielna klimatyzacja będzie obsługiwać miejsce pracy kierowcy, który w autobusie spędza najwięcej czasu.
W pełni bezemisyjne, elektryczne Urbino znalazły już nabywców na rynku austriackim (Klagenfurt), czeskim (Pilzno), hiszpańskim (Barcelona), niemieckim (Berlin, Brunszwik, Drezno, Düsseldorf, Hamburg, Hanower, Oberhausen) oraz szwedzkim (Vasteras). W Polsce bolechowskie „elektryki” jeżdżą po ulicach Warszawy, Jaworzna i Ostrołęki. Łącznie producent z Bolechowa sprzedał już 41 elektrycznych autobusów.
Źródło: UM Inowrocław, Solaris