Energetyka
Według raportu Urgewalda, czołowi europejscy ubezpieczyciele wycofali się z infrastruktury gazu kopalnego
2021-03-12Urgewald opublikował wczoraj raport podkreślający rolę europejskiego przemysłu ubezpieczeniowego we wspieraniu infrastruktury gazu kopalnego. W artykule, który ukazuje się w ramach kampanii Insure Our Future, firmy Allianz, Talanx, AXA, Generali i Munich Re są wymieniane jako główni ubezpieczyciele dużych projektów związanych z gazem kopalnym w ostatnich latach, takich jak skroplony gaz ziemny w Świnoujściu, Zeebrugge i Dunkierce ( LNG).
Pełny raport jest dostępny pod adresem: https://urgewald.org/gas-insurance-report
Regine Richter, działaczka w dziedzinie energetyki i ubezpieczeń w Urgewald, mówi: „Jeśli ubezpieczyciele poważnie potraktują swoje zobowiązania wobec celów paryskich, muszą zaprzestać wspierania nowej infrastruktury paliw kopalnych. Główni europejscy ubezpieczyciele doprowadzili do wycofania się branży z węgla, a teraz muszą się zobowiązać zaprzestania gwarantowania i inwestowania w nowe projekty naftowe i gazowe oraz wycofania istniejących ubezpieczeń ropy i gazu zgodnie ze ścieżką 1,5 ° C. "
Spalanie gazu kopalnego nie jest czystą alternatywą
Chociaż LNG jest często reklamowane jako „czystsze” paliwo pomostowe przez decydentów i firmy zajmujące się paliwami kopalnymi, LNG ma bardzo szkodliwy wpływ na klimat. LNG prawie w całości składa się z metanu, który jako gaz cieplarniany ma 86 razy większy wpływ na ocieplenie niż CO2 w okresie 20 lat. Nowe dane dotyczące emisji obliczone na potrzeby raportu pokazują, że projekty infrastruktury LNG Zeebrugge w Belgii i Dunkierka we Francji mają łączny potencjał emisji wynoszący 2,3 gigaton ekwiwalentu CO2 w ciągu następnych 25 lat, czyli prawie trzy razy więcej niż roczna emisja gazów cieplarnianych w Niemczech 2018. W ciągu pięciu lat od uruchomienia w 2016 r. Terminal LNG w Świnoujściu w Polsce wyemitował ponad 55 mln ton gazów cieplarnianych, czyli tyle, ile wynosi roczna emisja Finlandii.
Projekty gazowe nie tylko niszczą klimat, ale mają również poważny wpływ na lokalne środowisko, zdrowie publiczne oraz szerzej prawa ludności rdzennej i praw człowieka. LNG ze Stanów Zjednoczonych do Europy, stanowiący ⅓ rocznego eksportu gazu z USA, pochodzi głównie z gazu szczelinowego związanego z wieloma poważnymi problemami, takimi jak zanieczyszczenie wód gruntowych, zanieczyszczenie powietrza i wynikające z tego skutki zdrowotne.
Tragiczna sytuacja gospodarcza LNG
Ubezpieczenie i inwestowanie w nową infrastrukturę LNG nie podąża za trendami rynkowymi, ale za zmęczonym modelem systemów opartych na paliwach kopalnych, który grozi załamaniem klimatu. Infrastruktura LNG w Europie charakteryzuje się słabym popytem i nadpodażą. Popyt na gaz gwałtownie spada i przewiduje się, że spadnie nawet o 19% do 2030 r. I 85% do 2050 r. Terminale LNG są również drogie w budowie, wahają się od kilkuset milionów do miliardów dolarów i zajmują średnio 5–5 10 lat do końca.
Poparty przez UNEP raport o lukach produkcyjnych w 2020 r. Wyraźnie wskazuje na potrzebę redukcji gazu kopalnego o 3% rocznie na całym świecie do 2030 r., Jeśli mamy mieć szansę na utrzymanie się poniżej 1,5 ° C ocieplenia.
Ysanne Choksey, Energy Campaigner z Urgewald i autorka artykułu, mówi: „Terminale LNG to przyszła infrastruktura jutra zasilana gazem. Jednak to wyobrażone jutro jest nie do pogodzenia ze światem znośnym”.
Kluczowe wymagania dla globalnej branży ubezpieczeniowej
Firmy ubezpieczeniowe są kluczowym filarem wsparcia dla przemysłu paliw kopalnych. Bez ich pokrycia nie można zbudować większości nowych rurociągów i terminali LNG, a wiele istniejących operacji będzie musiało zostać wycofanych. Kampania „Ubezpiecz naszą przyszłość” wymaga od ubezpieczycieli natychmiastowego zaprzestania ubezpieczania nowych projektów związanych z ropą i gazem oraz zobowiązania się do wycofania istniejących ubezpieczeń ropy i gazu zgodnie ze ścieżką 1,5 ° C. Grupa ponadto wzywa ubezpieczycieli do zbycia wszystkich aktywów - w tym aktywów zarządzanych na rzecz osób trzecich - od firm naftowych i gazowych, które nie są zgodne z tą ścieżką.
Pan Lindsay Keenan, koordynator europejski, Ubezpiecz naszą przyszłość, mówi: „Sieć Insure Our Future przekaże ten raport do zarządów Allianz, Talanx, AXA, Generali, Munich Re, AIG, Travellers, Zurich, Lloyd‘s of London i innych odpowiednich ubezpieczycieli i będzie naciskać na nich, aby przestali ubezpieczać i inwestować w nowe poszukiwania ropy i gazu oraz infrastrukturę