Energetyka
Program Czyste Powietrze przyspiesza
2019-10-11Prezes Narodowego Funduszu Ochrony środowiska wyjaśnił, że chciałby, by sektor bankowy włączył się w program Czyste Powietrze w trzech aspektach: udostępnienia bankowości elektronicznej jako kanału do składania wniosków; finansowania pomostowego dla przedsięwzięć termomodernizacyjnych realizowanych przez gospodarstwa domowe oraz akcji marketingowej.
- Programy społeczne, jak np. 500 plus udowodniły, że składanie wniosków przez bankowość elektroniczną się sprawdza. Polacy lubią ten kanał i chcemy skorzystać z doświadczeń tamtych programów" - powiedział.
Szef NFOŚiGW przyznał, że składanie wniosków w przypadku 500 plus jest zdecydowanie mniej skomplikowane niż w przypadku programu termomodernizacyjnego. Jednak taka forma składania dokumentów mogłaby zachęcić więcej Polaków do skorzystania z dotacji - dodał.
- Bankowość elektroniczna, jak pokazał program 500 plus, może być bramą do administracji publicznej. W przypadku Czystego Powietrza Polacy mogliby składać wnioski nie wychodząc z domu. Trafiałyby następnie do wojewódzkich funduszy ochrony środowiska gdzie byłyby rozpatrywane - wskazał Woźny.
Drugim rodzajem produktu dla klientów miałoby być finansowanie pomostowe udzielane przez banki osobom, które chciałyby dokonać termomodernizacji domu.
- Program nie przewiduje zaliczkowych wypłat. Dotacja jest zwracana po zrealizowaniu inwestycji. Mamy zatem do czynienia z częściową refundacją poniesionych kosztów. Problemem jest jednak to, ze wielu ludzi, nawet tych zamożniejszych, którzy są uprawnieni do dotacji i ulgi podatkowej, nie ma wolnych środków, by przeprowadzić inwestycję. O tym chcę również rozmawiać z bankami. O instrumencie finansowym wspierającym termomodernizację - poinformował.
Według Woźnego, mógłby to być niskooprocentowany kredyt, na wzór wprowadzonej przez PKO BP pożyczki na zakup i instalację paneli fotowoltaicznych.
- To pożyczka do 50 tys. zł, bez zabezpieczeń, która jest spłacana przez 10 lat. Takie rozwiązanie mogłoby się sprawdzić również w przypadku termomodernizacji - ocenił.
Prezes Funduszu dodał, że trzecim elementem mogłaby być akcja marketingowa związana z termomodernizacją, prowadzona przez banki.
- Sektor bankowy wydaje mnóstwo pieniędzy na marketing. Jeżeli dostrzeże potencjał w programie Czyste Powietrze, to z powodzeniem może go również włączyć do akcji reklamowej. Z jednej strony oszczędzamy pieniądze za energię cieplną i elektryczną, z drugiej przyczyniamy się do poprawy jakości środowiska - podsumował.
Źródło: PAP