Debaty ON-LINE


Emisje zanieczyszczeń z ponad 1/3 ciężarówek Euro 6 za wysokie

2021-09-09
galeria
Prawie jedna trzecia ciężarówek Euro 6 w Hiszpanii przekracza unijne limity emisji spalin, wykazały testy przeprowadzone w Barcelonie i Madrycie. Dzieje się tak pomimo tego, że wysoka emisja dwutlenku azotu (NO2) z transportu drogowego stanowi poważny problem dla zdrowia publicznego, powodując przedwczesne zgony 50 000 Europejczyków każdego roku.

Zdalne testy emisji ciężarówek spełniających normę Euro 6 – czyli najnowsze unijne standardy w zakresie zanieczyszczenia powietrza - przeprowadzone w ciągu trzech lat (2017-2019) wykazały, że 29% z 587 zmierzonych lekkich i ciężkich pojazdów ciężarowych emituje duże ilości tlenków azotu (NOx)[1].

Anna Kraińska, inżynier ds. emisji w T&E, powiedziała: "Nowe ciężarówki jeżdżące po europejskich miastach i w ich pobliżu nadal emitują śmiertelnie niebezpieczne poziomy zanieczyszczeń powietrza. Unijne normy dotyczące pojazdów ciężarowych nie zapewniają wystarczającej ochrony powietrza, którym oddychamy, narażając zdrowie mieszkańców Europy."

Oficjalne testy są niewystarczające, ponieważ trwają zaledwie dwie i pół godziny i często nie uwzględniają emisji wytwarzanych w codziennych warunkach jazdy, takich jak jazda z niską prędkością i zimne rozruchy (emisje przy pierwszym włączeniu silnika). Testy Euro 6 nie zapewniają również stałości wykazanego poziomu emisji, co powoduje, że niektóre modele z czasem emitują coraz więcej zanieczyszczeń. Testy nie zapobiegają również manipulacjom, w przypadku których systemy redukcji emisji są wyłączane przez urządzenia obniżające sprawność.

Anna Kraińska, podsumowała: "Komisja Europejska musi poprawić testy ciężarówek tak, aby obejmowały one wszystkie warunki jazdy na drodze oraz wprowadzić solidne środki zapobiegające manipulacjom. Jednak tym, czego naprawdę potrzebujemy, jest odejście od zanieczyszczających silników spalinowych na rzecz prawdziwie czystych, bezemisyjnych ciężarówek. UE powinna zatem wprowadzić nakaz, aby do 2030 roku co najmniej połowa sprzedawanych ciężarówek była zeroemisyjna."

- "Choć badania były przeprowadzone w Hiszpanii, to mają znaczenie dla wszystkich krajów unijnych, także dla Polski. Nasi przewoźnicy dysponują największą flotą pojazdów ciężarowych w Europie i w obszarze transportu międzynarodowego, długodystansowego większość z tych ciężarówek jest stosunkowo nowa - spełnia normy Euro 6 lub Euro 5. Kiedy polskie firmy je kupowały, robiły to z przekonaniem, że są najlepszą dostępną na rynku opcją, mniej emisyjną od starszych modeli. Teraz jednak nasza wiedza, regulacje i rynek szybko się zmieniają. Jeśli polscy przewoźnicy chcą utrzymać swoją pozycję na rynku europejskim, będą musieli zmieniać swoja działalność zgodnie z tymi trendami. Natomiast państwo powinno ich w tym wesprzeć, choćby zapewniając środki na inwestycje w infrastrukturę do ładowania ciężarówek elektrycznych. Powinno być możliwe wykorzystanie do tego celu środków unijnych" - ocenia Urszula Stefanowicz z Polskiego Klubu Ekologicznego Okręgu Mazowieckiego.

Unijne normy emisji CO2 dla pojazdów ciężarowych mają zostać poddane przeglądowi w 2022 roku, co da Komisji Europejskiej możliwość wyznaczenia bardziej ambitnych celów i zakończenia sprzedaży większości ciężarówek spalinowych do 2035 roku.

Briefing w j. angielskim - TUTAJ

 Źródło: Polski Klub Ekologiczny

Przypisy:

[1] Emisje NOx z rury wydechowej składają się zarówno z NO, jak i NO2. NO2 jest toksyczną frakcją NOx, ale NO jest również regulowany, ponieważ jest przekształcany w NO2 w powietrzu.